Seiret over Obos

Da er det avgjort. Oppsigelsen av HK-medlemmet Terje Hellmann og ni andre eiendomsmeklere er ugyldig. Høyesterett avviste Obos’ forsøk på en ny rettsrunde.
02.02.2012
16.12.2013 18:17

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Tre års mareritt er endelig over. Det er godt. Jeg hadde blitt veldig overrasket om saken gikk den andre veien, sier Terje Hellmann til HK-Nytt.

Nå kan han se fram til erstatning og oppreisning på 450.000 kroner fra sin tidligere arbeidsgiver Obos.

Ikke lønnsom

Saken har altså tatt sin tid. Det startet våren 2009 med at Obos syntes de tjente for lite på sin eiendomsmeklerkjede Exact. De la derfor ned kjeden og sa opp meglerne som var ansatt der. De ansatte i kjeden Obos-megleren, eid av samme selskap, ble ikke berørt. Ti av de oppsagte meglerne, deriblant HK-medlemmet Terje Hellmann, aksepterte ikke oppsigelsene, og gikk til sak. De mente ansiennitet i hele selskapet måtte legges til grunn ved vurdering av oppsigelser.

Tap og seier

Saken var til behandling i tingretten like før jul i 2010. Retten ga noen av saksøkerne medhold, mens andre tapte, deriblant Hellmann. Begge parter anket saken til lagmannsretten, hvor Obos gikk på et totalt tap. Lagmannsretten kjente oppsigelsene ugyldige på grunn av det de kalte uforsvarlig saksbehandling. Det var ikke nødvendigvis uriktig at bare Exact-meglerne ble oppsagt, men det ble aldri gjennomført reelle drøftelser om alternativer, mente dommerne. Obos vurderte ikke å se alle meglerne i selskapet under ett.

Hellmann ble tilkjent 400.000 kroner i erstatning for tapt arbeidsfortjeneste og 50.000 kroner i oppreisning.

Endelig seier

Obos var ikke fornøyd med lagmannsrettens kategoriske dom, og anket før jul i fjor saken inn for Høyesterett. Obos’ advokat sa til HK-Nytt den gangen at lagmannsretten hadde begått en rekke feil, blant annet ved å legge for stor vekt på ansiennitet som utvelgelseskriterium for oppsigelse.

Men denne uka kom kjennelsen; anken avvises. Dermed er det dommen fra lagmannsretten som blir stående.

LO-advokat Sigurd-Øyvind Kambestad, som har ført saken for Terje Hellmann, er veldig fornøyd med Høyesteretts beslutning.

– Det var ikke overraskende at de avviste anken, men man vet jo aldri. Saken har tatt lang tid, så nå er jeg veldig glad for at vi endelig vant fra, sier Kambestad til HK-Nytt.

– Og det ble dyrt for Obos, legger han til.

I tillegg til erstatningssummen ble selskapet dømt til å betale saksomkostningene til saksøkerne. Bare for Hellmann kom det på 750.000 kroner for de tre rettsinstansene.

Fikk støtte

Terje Hellmann synes de tre årene med uvisshet har tæret på. Han hadde håpet at 15 års ansettelsesforhold i Exact skulle fått en annen utgang enn dette.

– Saken har tatt på, men i dag er jeg bare lettet. Noen har vel sett på oss som kverulanter i denne saken, så det er godt å bli «renvasket». Det hjelper på selvtilliten, sier han.

Hellmann forteller at det er mange tidligere kolleger i Obos som har krysset fingrene for de oppsagte meglerne mens saken deres har versert i rettssystemet.

– Vi har fått mye støtte underveis. Det er godt, sier han.

02.02.2012
16.12.2013 18:17