Seier og tap i kommunevalget

HKere på valglister opplever både glede og skuffelse dagen derpå.
13.09.2011
16.12.2013 16:59

eva.ler.nilsen@lomedia.no

En av dem som kan juble etter kommunevalget er Stein-Erik Lauvås. Han er klar for sin tredje periode som ordfører i Marker kommune i Østfold etter at Arbeiderpartiet fikk 47 prosent oppslutning i gårsdagens valg.

– Vi gjorde et brakvalg og fikk tolv representanter i kommunestyret. Men det må 13 til for å få flertall, så vi må forhandle med noen. Men mye ligger til rette for at jeg får beholde kjedet, sier han til HK-Nytt.

Er ærlige

Lauvås, som har permisjon fra jobben som regionsekretær i HK, tror valgseieren skyldes at folk setter pris på at han og partiet lokalt har levert varene.

– Vi har gjennomført det vi har lovet og vi fører politikken oppå bordet. Vi er åpne på det vi gjør, og hvorfor vi gjør det, sier han.

Men ordføreren ser ingen grunn til å hvile på laurbærene. Han vil gjerne se et godt stortingsvalg for de rødgrønne om to år.

– Folk velger ikke likt lokalt og sentralt. Det vet vi. Nå er det de lokale sakene og de lokale folkene som har avgjort. Om to år vil folk kanskje stemme annerledes, minner Lauvås om.

Velkommen inn

I Bergen har Arbeiderpartiet, med ordførerkandidat og HK-medlem Marte Mjøs Persen i spissen, gjort sitt beste valg på 20 år. Det holdt likevel ikke til seier. Høyre har fått fem representanter mer i bystyret, og dersom de fortsetter å samarbeide med KrF og Fremskrittspartiet, vil de fortsette å sette et blått preg på byen.

Men Persen har en alternativ plan:

– KrF må gjerne skifte side og samarbeide med oss. Det samme gjelder Venstre. Om de vil fortsette å privatisere og rasere velferdstilbudene, kan de fortsette å samarbeide med Høyre. Men om de vil ha gjennomslag for det som står i partiprogrammene sine, bør de komme til oss. Døra står åpen, sier hun.

Fornøyd

Marte Mjøs Persen er uansett fornøyd etter gårsdagens opptelling. Hun mener de har gjennomført en veldig god valgkamp. Så sent som i forrige uke viste meningsmålingene 22 prosent for Ap i vestlandsbyen. De endte på 28, 9.

– Det er et veldig godt utgangspunkt i opposisjon, sier hun.

Topper fellesliste

Senterpartikvinne og HK-medlem Heidi Greni fra Holtålen i Sør-Trøndelag kan bli kommunens neste ordfører. Felleslista for Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fikk 36,8 prosent av stemmene. Arbeiderpartiet fikk bare fire stemmer mer enn Felleslista, og endte med 37,1 prosent av stemmene. Dermed får Felleslista og Ap åtte representanter hver i kommunestyret. Høyre, som fram til årets valg var en del av felleslista i Holtålen, fikk 19,5 prosent av stemmene, og fire representanter i kommunestyret. Dermed vil det ikke være unaturlig om Felleslista og Høyre tar styringa i kommunen, og Greni overtar ordførerklubba.

Heidi Greni ønsker imidlertid ikke å forskuttere hvem som vil bli ordfører de neste fire årene.

– Først må det foretas sonderinger mellom partiene. Ingen har inngått noen avtaler på forhånd, sier hun.

Bryter Ap-tradisjonen

Heidi Greni er svært fornøyd med valgresultatet.

– Arbeiderpartiet har hatt flertall i kommunen i 104 år. Da er dette resultatet sjokkerende, sier hun glad.

HK-medlemmet kan ikke peke ut én enkeltsak som har gjort utslaget.

– Jeg tror det dreier seg om summen av mange ting. Noe må vi jo ha gjort riktig de siste fire årene for å få så mange stemmer, konstaterer hun.

Heidi Greni har jobbet på Coop i Holtålen i mange år. Tidligere i år steppet hun imidlertid inn som stortingsrepresentant. Da Ola Borten Moe ble olje- og energiminister, var det bare å pakke kofferten og komme seg til Oslo. En eventuell ordførerperiode vil hun altså være nødt til å starte med permisjon.

Depper ikke

HKer og Arbeiderpartimann Masud Gharahkhani skulle bli Drammens neste ordfører. Selv om hans parti klarte å holde stand med 29,3 prosent av stemmene, fikk Høyre hele 49,6 prosent av stemmene, en framgang på 13,8 prosentpoeng. Dermed ble iranskfødte Gharahkhani likevel ikke Norges første ordfører med innvandrerbakgrunn.

– Jeg er veldig fornøyd med å ha drevet en offensiv valgkamp, men vi skulle gjerne hatt et bedre valgresultat enn dette, sier han til HK-Nytt.

Gharahkhani er likevel optimistisk.

– Vi har et godt utgangspunkt for å drive opposisjonspolitikk i Drammen. Vi depper ikke, motivasjonen er på topp, sier HK-medlemmet som er klar for sin første periode i kommunestyret i Buskeruds hovedstad.

Historisk Rita

På tross av at Arbeiderpartiets oppslutning sank med over 4 prosentpoeng, fortsetter Rita Ottervik som ordfører i Trondheim. HK-medlemmet strålte i natt da opptellingen var klar og ga partiet hennes 27 representanter i bystyret.

– Det som gleder meg fantastisk mye er at vi har vunnet på vår politikk. Våre verdier og holdninger. Det gjør meg veldig ydmyk. Det handler om et parti som er i stand til å gjennomføre, samtidig som vi setter nye mål, sa hun til Adresseavisen.

Rita Ottervik tar nå fatt på sin tredje periode i ordførerstolen og blir dermed historisk. Ingen annen ordfører har sittet så lenge i Trondheim.

13.09.2011
16.12.2013 16:59