Schenker vil permittere

Transportbedriften Schenker permitterer tjue ansatte på tross av fagforeningenes protester.
16.04.2010
16.12.2013 13:04

I fjor reduserte Schenker bemanningen med 170 årsverk, hovedsaklig blant terminalarbeiderne. Nå er den på ’an igjen. Den tyskeide bedriften mener det er behov for ytterligere innskrenkninger, og grunngir det med at arbeidsmengden ikke har økt siden i fjor, og at bedriften har lave resultattall i første kvartal. Men det holder ikke, mener fagforeningene på bedriften.

– Usaklig

– At vi ikke oppnår budsjett er ikke en saklig grunn for å permittere. Og vi har nok å gjøre på jobben. Dette er fullstendig usaklig, sier HKs hovedtillitsvalgte Anne Kirsten Gangså til HK-Nytt.

Også Jon Johannessen, hovdetillitsvalgt for medlemmene i Transportarbeiderforbundet protesterer.

– Vi har mer å gjøre nå enn på det samme tidspunkt i fjor. Grunnlaget for permitteringer ikke tilstede, sier han.

Det er først og fremst kontoransatte som vil bli permittert, av de 20 som blir rammet er bare tre terminalarbeidere. Det er fordi antallet terminalarbeidere ble redusert kraftig i fjor, informerer HR-direktør Geir Flatekvål.

Dagpenger?

HR-direktøren medgir at bedriften opererer med en uvanlig permitteringsårsak, men er sikker på at Shenker har sitt på det tørre.

– Vi har sjekket dette med NHO og spesialister på området, som mener det ikke er noe i veien for å bruke permitteringer i slike situasjoner, sier han.

Flatekvål medgir at arbeidsmengden har økt de siste ukene, men er ikke sikker på at det vil vedvare.

Gangså mener saken også har en prinsipiell side: Skal det offentlige betale for at en bedrift ikke oppnår budsjett? Hun er slett ikke sikker på om Nav vil godkjenne permitteringsgrunnen og utbetale dagpenger til de permitterte.

Det avviser HR-direktøren:

– Det tror jeg overhodet ikke vil bli noe problem. Hvis det mot formodning skulle skje, vil vi selvfølgelig ta ansvar for det. Men det ser jeg på som helt utelukket, sier Flatekvål.

Prinsippsak

Representanter fra Handel og Kontor, Transportarbeiderforbundet og Parat har vært i flere forhandlingsmøter med bedriften og med NHO-foreningen LTL om saken, uten at de har kommet til enighet. Men klubblederne vil ikke gi seg.

– Vi kommer til å kjøre sak for hver enkelt av de permitterte, i tillegg til at vi tar saken til LO. Dette er en prinsippsak, sier Anne Kirsten Gangså.

Det er Johannessen enig i.

– Dukker det opp et permitteringsvarsel, sender vi det rett til forbundet, tillegger han.

Ansiennitet ikke viktigst

De hovedtillitsvalgte er også opprørt over at Schenker ikke først og fremst vil legge ansiennitetsprinsippet til grunn når de skal permittere, og mener det er brudd på Hovedavtalen. Schenker vil foreta en individuell vurdering når de bestemmer hvem som skal permitteres.

HR-direktør Flatekvål mener bedriften har lov til å legge andre kriterier enn ansiennitet til grunn.

– Her står vi på veldig trygg grunn. Ansienniteten kan fravikes, hevder han.

16.04.2010
16.12.2013 13:04