SIER NEI: De ansatte ønsker ikke å holde åpent på valgdagen av alkoholpolitiske hensyn. Illustrasjonsbilde.

Martin Guttormsen Slørdal

Vinmonopolet vil holde åpent på valgdagen

De ansatte synes det er en dårlig idé.
19.08.2015

I desember i fjor vedtok Stortinget at Vinmonopolet kan holde åpent på blant annet valgdagen. Det tar Vinmonopolet konsekvensen av. I sommer har de sendt brev til alle de 236 kommunene som har polutsalg, og spurt om de vil at polene skal være åpne. Mange kommuner har en vedtatt skjenkepolitikk som ikke tillater det, mens andre kommuner ikke har det.

Fristen for å svare Vinmonopolet er ennå ikke ute. Så langt har omlag halvparten av kommunene svart at de vil at polutsalgene skal være åpent mandag 14. september.

En del polutsalg i distriktene har vanligvis ikke åpent på mandager, av rent bedriftsøkonomiske hensyn. Disse vil heller ikke ha åpent på valgdagen, opplyser Jens Nordahl, pressesjef i Vinmonopolet.

Valg i sømmelige former

Vinmonopolets funksjonærklubb, tilknyttet Handel og Kontor, er ikke begeistret.

– Vi synes det er ugreit. Meningen med å holde stengt denne dagen var at valget skulle foregå i sømmelige former. Vi ønsker at Vinmonopolet skal holde stengt av alkoholpolitiske årsaker, sier Helge Storvik, leder i funksjonærklubben.

Han har gitt uttrykk for klubbens syn i møte med bedriften, men har ikke nådd fram med sine argumenter.

Åpningen får imidlertid få følger for de ansatte. Valgdagen er en vanlig arbeidsdag, selv om polutsalgene til nå har vært stengt.

Ingen stor salgsdag

Pressesjef Jens Nordahl tror ikke valgdagen vil bli en stor salgsdag.

– De gangene vi har stengt på mandager, som 2. påskedag og 2. pinsedag, selger vi mer på tirsdager enn vanlig. På valgdagen vil trolig noe av salget tas fra det som ville ha blitt solgt på tirsdagen. I tillegg vil vi nok "ta" noe fra ølsalg i butikkene og grensehandelen. Det vil nok bli noe mer salg totalt, men veldig beskjedent, sier han til HK-Nytt.

Forhandlinger om "aftenene"

Stortinget vedtok også at Vinmonopolet kan holde åpent på nyttårsaften, påskeaften og pinseaften. Regjeringen foreslo også å tillate polet å holde åpent på julaften, men det fikk de ikke flertall for i Stortinget.

Vinmonopolet har imidlertid ikke holdet åpent på disse aftenene. Det er fordi det i de ansattes tariffavtale slås fast at disse dagene er fridager. Dermed må Vinmonopolet forhandle om dette med Vinmonopolets funksjonærklubb. Det vil skje under hovedoppgjøret våren 2016.

19.08.2015