SAMLER UNDERSKRIFTER: William Bøhler har startet en aksjon på nettet for å hindre flere søndagsåpne butikker.

Eva Ler Nilsen

Søndagsaktivist på nettet

– Jeg vil verne om søndagen, sier William Bøhler. Han samler underskrifter for folkeavstemning om søndagsåpne butikker.
10.03.2017

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I stua hjemme på Kløfta sørger han for å holde folk oppdatert. Facebook er nemlig kanalen for «Folkeaksjonen mot søndagsåpne butikker», som William Bøhler startet høsten 2015. Når HK-Nytt er på besøk, kan han notere 3.144 underskrifter på oppropet til Stortinget hvor de krever en folkeavstemning om saken.

– Dette er en måte å stoppe en snik-innføring av søndagsåpne butikker på. Tapes kampen nå, er den tapt for alltid. En folkeavstemming mot søndagsåpent kan gi en seier i mange år framover, tror Bøhler.

En rolig dag

William Bøhler, som er prest i Den norske kirke, er en av dem som selv jobber på søndager. Han jobber riktignok ikke hver søndag og ikke hele dagen. Han får tid til andre ting også. Slik vil han at det skal fortsette, både for ham selv og for andre.

– Jeg vil begrense søndagsåpne butikker. Denne dagen skal vi blant annet bruke til turer, søndagsmiddager og frivillig arbeid. Mye skjer på søndager, av hvile og rekreasjon, men også av aktiviteter der annet enn penger og forbruk står i fokus. Nå er det jo slik at tilbud skaper etterspørsel, så om det sklir ut med flere søndagsåpne butikker, og ikke minst søndagsåpne kjøpesentre, er jeg redd vi mister den kollektive annerledesdagen, påpeker han.

Jobber på nettet

Ansvarlig statsråd, kulturminister Linda Helleland, har tidligere uttalt at hun ikke har sett mange demonstrasjonstog mot søndagsåpne butikker. William Bøhler understreker at det er flere måter å jobbe på enn å demonstrere, ikke minst via nettet. Han viser til alt engasjementet under høringsrunden om søndagsåpent. Da sendte flere tusen, mange av dem foreninger og privatpersoner, inn sine meninger. Og søndagsdebatten går friskt på nettet, kan han love.

– Jeg deltar litt i diskusjonene, men konsentrerer meg mest om å spre informasjon. Jeg vil samle bred støtte til «Folkeaksjonen mot søndagsåpne butikker», sier han.

Bøhler poster derfor innlegg på Facebook-sider der han vet at det finnes engasjerte folk, som på fagforeningssider.

– At folk signerer, kommenterer og deler videre, er viktig for meg, sier han.

Forsvarer Brustad-bua

Bøhler har ikke noe ønske om å komme tilbake til den tiden hvor alt var stengt. Derfor forsvarer han den såkalte Brustad-bua.

– Mitt ønske er at det ikke skal bli noe mer søndagshandel enn det er i dag, og loven som regulerer Brustad-bua begrenser handelen. Selv handler jeg ikke på søndager, men jeg vil ikke stå med pekefingeren mot de som har glemt ett eller annet og må innom en butikk. Det er jeg ikke interessert i å drive med. Da splitter man folk, sier han.

Men William Bøhler synes det er godt å vite at to tredeler av det norske folk ønsker å begrense søndagsåpent, slik meningsmålingene har vist.

Tør ikke spå

– Man kan kanskje hevde at drøyt 3.000 underskrifter ikke er all verdens, men jeg hadde ingen spesielle forventinger da jeg startet. Det har dryppet inn underskrifter jevnt og trutt. Når jeg kan koble oppdateringene mine til aktuelle nyhetssaker, øker responsen, sier han og gir et eksempel:

– Da Linda Helleland i jula sto fram på tv i bunad og snakket om norske verdier, grep jeg sjansen og profilerte søndagssaken. Annerledesdagen er da virkelig en norsk verdi. Da fikk jeg plutselig 150 nye underskrifter, sier han.

William Bøhler tør ikke spå utfallet, men han tror at 2017 blir et spennende år for denne saken.

– Det er valgår. Jeg vil gjerne utfordre de politiske partiene til å sette denne saken høyere opp på dagsordenen. De har den jo i partiprogrammene side. Det regjeringsoppnevnte søndagsutvalget skal også komme med sin innstilling i år. Det kan hende at denne regjeringen rekker å gjøre noe med søndagen, små justeringer, før valget. Så det gjelder å følge våkent med, understreker han.

10.03.2017