STOR PÅGANG: Hanne Brown i Regnskogfondet kan rapportere om en voldsom pågang i forbindelse med at organisasjonen har årets tv-aksjon i samarbeid med NRK.

Nå skal regnskogen reddes

Aldri før har flere vært opptatt av å redde regnskog. Det lover godt før søndagens store dugnad; tv-aksjonen.
16.10.2015

martin.slordal@lomedia.no

– Jeg har jobbet i Regnskogfondet i 20 år og vi har aldri tidligere fått så mye oppmerksomhet rundt arbeidet vårt som nå med tv-aksjonen, sier Hanne Brown, HK-medlem og mobiliseringsansvarlig i Regnskogfondet.

Hun har opplevd mange skuffelser når tidligere søknader om å bli tildelt tv-aksjonen har gått i vasken. Men, nå koker det rundt ørene til Brown og kollegene, som jobber på spreng med å få på plass de siste bøssebærerne til søndag.

– Jeg får mange henvendelser fra organisasjoner og folk over hele landet. Dette er veldig gøy, smiler hun.

Hektisk tid

I Regnskogfondets kontorer i Oslo kimer det i telefoner, avtaler spikres og publikum forventer raske svar på sosiale medier. Slik er det når du skal nå hele Norges befolkning på en dag. Gaute Gaarder, leder i kommunikasjonsavdelingen, sier at han ikke helt vet hva han går til når tv-sendingene starter på søndag.

– Vi forbereder oss etter beste evne, men opplevelsen vil bli helt unik. Dette er hektisk, lærerikt og veldig gøy. Vi begynte planleggingen allerede 1. januar, og mye av arbeidet går nå av seg selv. Hele apparatet vårt ruller, og vi ser et stort engasjement for tv-aksjonen, sier han fornøyd.

- Regnskogen trenger all oppmerksomhet den kan få, sier han.

HEKTISK MEN GØY: Gaute Gaarder i Regnskogfondet forbereder seg til søndagens tv-aksjon. - Regnskogen trenger all oppmerksomhet den kan få, sier han.

Har muligheten nå

Gaarder håper at Norges største dugnad vil få inn nok penger til å redde store områder med regnskog, og til å øke oppmerksomheten mot arbeidet som gjøres.

– Det trenger regnskogen, for hvert år forsvinner et område på størrelse med Danmark. Det er nå vi har muligheten til å redde den, sier HK-medlemmet.

Selv om Europa står i midt oppi den verste flyktningkrisen noensinne, tror ikke Gaarder at dette påvirker nordmenns dugnadsånd og giverglede på søndag.

– Folk har fått flere gode formål å støtte, og Regnskogfondet oppfordrer til å støtte arbeidet med flyktningkrisa. Men, nordmenn klarer å gjøre to ting samtidig. Det er jeg sikker på, sier Gaarder til HK-Nytt.

Samarbeid med HK

I vår undertegnet Handel og Kontor og Regnskogfondet er samarbeidsavtale. I avtalen forplikter HK seg til å bidra med ti kroner årlig per yrkesaktive medlem. Det betyr at hver av dem kan redde ett mål regnskog i året.

Trine Lise Sundnes, forbundsleder i HK, håper å se mange HK-medlemmer med bøsse på søndag.

LES OGSÅ: HK skal hjelpe til med å redde regnskogen (21.05.15)

– Kampen for å bevare regnskogen angår oss alle. Fagbevegelsen har lange tradisjoner med å være vaktbikkjer. Nå er det vår tur til å engasjere oss i å bevare regnskogen, sier hun.

Sundnes minner om at det har tatt menneskene 60 år å ødelegge over halvparten av jordas regnskog. I regnskogen finnes mellom 50 og 80 prosent av klodens plante- og dyrearter, og den er hjem for 260 millioner mennesker.

HK-lederen roser Regnskogfondets arbeid, og oppfordrer alle medlemmene sine til å bli bøssebærere på søndag.

LES OGSÅ: Den blodige kampen for regnskogen (15.10.15)

Om tv-aksjonen og Regnskogfondet

• TV-aksjonen ble arrangert for første gang i 1974

• Den arrangeres av NRK i samarbeid med utvalgte organisasjoner

• Regnskogfondet er tildelt tv-aksjonen for første gang i år

• Pengene som samles inn skal bidra til å bevare noen av verdens største regnskogsområder i Peru, Brasil, Kongo og på øya Ny-Guinea.

• Regnskogfondet ble stiftet i 1989

• Organisasjonen jobber for å styrke lokalbefolkningens bruksrettigheter til skogen og deres muligheter til å leve et godt liv i regnskogen­ på egne premisser

Kilder: blimed.no og nrk.no

16.10.2015