Ylva Holm Torsteinson

Vita-butikkene gikk konkurs. Nå er nye eiere på plass

HK-medlem Mai-Britt Østgaard puster lettet ut.
23.10.2019
23.10.2019 13:17

Bare to dager etter at det ble åpnet konkurs i kosmetikkjedene Vita og Loco står nye eiere klare til å overta. Det er bostyrer Tom Hugo Ottesen som opplyser dette til Dagens Næringsliv. Sent tirsdag kveld bekreftet Ottesen at restruktureringsselskapet Jotunfjell Partners blir de nye eierne av Vita og Loco.

– Boet er fornøyd med å få videreført drift. Normale forhandlinger, skriver han i en tekstmelding til avisen.

Flere interessenter meldte seg etter at konkursen var et faktum.

Jotunfjell Partners har kjøpt både varelager og rettigheter til varemerkene, men ønsker ikke å kommentere ytterligere. Selskapet har spesialisert seg på å kjøpe opp selskaper i krise. I fjor tok de over butikkjeden Enklere Liv.

LESTE DU DENNE?: 4Sound reddet etter konkurs

Tøff og brutal beskjed

Mai- Britt Østgaard jobber i Vita på kjøpesenteret Amfi i Arendal. De siste par dagene har vært begivenhetsrike for HK-medlemmet. Mandag så hun på en nyhetssending på fjernsyn at kjeden hun jobber var konkurs.

– Det var en tøff og brutal beskjed å få. Søvnen de siste to nettene har ikke vært den beste, sier hun til HK-Nytt.

Østgaard har jobbet i Vita i 32 år. Hun er 64 år gammel, og har tenkt å jobbe til hun fyller 65 år.

– Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle slutte som følge av en konkurs. Nå slipper jeg heldigvis det, sier hun.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Ser lysere ut

For i dag ble det altså kjent at Vita er kjøpt opp av Jotunfjell Partners.

– Jeg fikk beskjed i morges, så nå ser det lysere ut. Jeg vet ikke noe mer enn at vi er kjøpt opp, men jeg er optimistisk, sier Mai-Britt Østgaard til HK-Nytt.

Butikken hun jobber i var stengt tirsdag, men har åpnet igjen i dag, onsdag.

Loco-kjeden avvikles

I en pressemelding skriver Jotunfjell Partners at målet er å videreføre så mange butikker og arbeidsplasser i Vita-kjeden som mulig, men at en del butikker vil måtte stenge etter hvert. Konkursutsalget av varer vil starte umiddelbart i de butikkene som skal avvikles.

Allerede nå er det klart at de 24 butikkene i Loco-kjeden vil bli avviklet. Også her starter konkurssalget umiddelbart, og butikkene stenger så snart varene er solgt og lageret er tømt.

En del av butikkene som har gått under navnet Vita Exclusive skal skilles ut i et eget selskap og drives videre under nytt navn, ifølge pressemeldingen.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

23.10.2019