HAR TARIFFAVTALE: H&M har tariffavtale. Kristin Olavesen og Alexander Kvedalen fra HK håper flere gjør som Halgan Ahmed og blir HK-medlemmer

Ansatte og tillitsvalgte i HK slapp alt de hadde i hendene:

Verving hele uka

Denne uka er det HKs nasjonale verveuke, og forbundet setter støtet inn der de allerede har tariffavtaler.
09.02.2017

martin.slordal@lomedia.no

«Uke 6» har blitt et begrep og en tradisjon i Handel og Kontor. Da legges sakspapirer og daglige arbeidsoppgaver til side, og alle ansatte drar ut på veien sammen med lokale tillitsvalgte for å verve nye medlemmer til forbundet.

Kristin Olavesen er regionsekretær ved HKs Oslo-kontor. Hun synes det er fint med en uke som er forbeholdt verving.

– Jeg er for lite ute og verver til daglig. Vi vet at uke 6 kommer, hvert år. Da er det mulig å planlegge og sette av hele uka til dette, sier hun.

LEGGER SLAGPLAN: Siri Møllendal i HK region Øst og Jorunn Martinsen fra Coop planlegger hvilke bedrifter som skal besøkes.

Styrker tariffavtalene

Over hele landet er HK-ansatte og tillitsvalgte i sving. De besøker butikker og bransjer der forbundet har medlemmer eller hvor det finnes potensielle medlemmer.

I Oslo og Akershus-området er det organisasjonsmedarbeider Siri Møllendal som holder i trådene under verveuka. Hun sier at region Øst er opptatt av å øke medlemstallet i bedrifter hvor de allerede har tariffavtale. Eller «å bygge noen lokomotiver», som hun kaller det.

– Vi bygger kampkraft fram mot neste års lønnsoppgjør. Da er det viktig å øke medlemstallet i bedriftene som allerede har avtale, sier hun, og legger til at de også besøker arbeidsplasser uten tariffavtale som har tre eller flere medlemmer

Jorunn Martinsen, fra Norsk Butikkdrift i Coop, skal også ut og verve. Hun forklarer enkelt og greit hvorfor det er viktig å styrke tariffavtalene.

– Det er ingen vits i å streike hvis det kun er ett medlem i bedriften, sier hun.

HELE UKA PÅ FARTA: Kristin Olavesen og Alexander Kvedalen er to av mange HK-representanter som er ute på vervetur hele denne uka.

På kjøpesenter i Oslo sentrum

Kristin Olavesen fra HK og Alexander Kvedalen, ansatt i LO i Oslo og klubbleder på jobben, tok turen inn på kjøpesenteret Oslo City. Der møtte de nestleder i HK-klubben hos H&M, Halgan Ahmed. Hun skulle ønske flere av kollegene også var medlem av Handel og Kontor.

– Jo flere HK-medlemmer vi er, jo bedre blir det, sier Halgan til HK-Nytt.

09.02.2017