Ylva Holm Torsteinson

Tariffavtale-bråk i Kiwi-butikk

En Kiwi-kjøpmann nekter å undertegne tariffavtale, stikk i strid med dagligvarekjedens politikk. Om to uker skal det mekles.
06.03.2014

martin.slordal@lomedia.no

Kjøpmann Jarle Lia i Kiwibutikken i Lunde i Telemark skulle møtt Handel og Kontor til mekling om tariffavtale i Skien tingrett 19. februar. Meklingen ble avlyst fordi Lia lovet å undertegne avtalen før møtet. Det skjedde imidlertid ikke, og fortsatt venter de ansatte på tariffavtalen sin. 20. mars blir det nytt meklingsmøte.

Krangler på datoen

Grunnen til at Lia ikke vil undertegne, er at han mener avtalen ikke har tilbakevirkende kraft. Tariffkravet ble sendt inn 7.september, og Handel og Kontor er ufravikelige på at dette er datoen avtalen skal gjelde fra. Kjøpmannen mener derimot at tariffavtalen skal gjelde fra slutten av januar.

– Handel og Kontor vet hvorfor jeg ikke har signert avtalen. Dette skal vi til mekling om den 20.mars. Noe mer vil jeg ikke si om dette nå, sier Jarle Lia til HK-Nytt.

Trenering

Harald Olsen, kontorleder hos Handel og Kontor region Østlandet Sør, kaller dette trenering.

– Tariffavtalen skal gjelde fra den datoen kravet er sendt inn. Denne arbeidsgiveren holder ikke ord, og slik har han holdt på hele tiden. Han viser liten eller ingen vilje til å samarbeide, sier Olsen.

Om ikke tariffavtalen undertegnes ved neste mekling, vil de fem HK-medlemmene i butikken tas ut i streik.

– Jeg har aldri opplevd at en butikk knyttet til Norgesgruppen må dras inn til mekling for en tariffavtale, sier kontorlederen til HK-Nytt.

Ønsker tariffavtaler i butikkene

Butikken i Telemark er en kjøpmannseid Kiwibutikk. Kjøpmannen eier butikklokalene, og bruker Kiwi-navnet. Tariffstatistikk fra Handel og Kontor tilbake fra 2010 viser at ingen, hverken heleide eller løsere tilknyttede dagligvarebutikker i Norgesgruppen, har måttet mekle for en tariffavtale. I Kiwi understreker de at det å inngå tariffavtaler er en del av dagligvarekjedens politikk. De har lenge forsøkt å få Jarle Lia til å innordne seg dette.

Butikkjedens kommunikasjonsrådgiver, Kristine Aakvaag Arvin, skrev følgende i en melding til HK-Nytt uka før det første meklingsmøtet skulle funnet sted: "Kiwis policy er at det opprettes formell tariffavtale der de ansatte ønsker dette. Vi har tatt kontakt med kjøpmannen og informert ham om Kiwis policy".

Også regionsjef i Kiwi, Reiulf Thorsen, har vært i kontakt med kjøpmann Jarle Lia og oppfordret ham til å undertegne tariffavtalen. Thorsen opplyser at butikken har franchisekontrakt med Kiwi og at kjøpmannen plikter å følge Kiwis konsept og retningslinjer.

– Vi skal få landet denne saken slik at det blir best mulig for alle parter, sier regionsjefen til HK-Nytt.

Ville bytte avtale mot penger

Ifølge de ansatte ble de like før den første tariffmeklingen tilbudt 20.000 kroner av Jarle Lia for å droppe avtalekravet. Tillitsvalgt for de fem HK-medlemmene i Kiwibutikken, Monica Beitland, sier at de ble overrasket.

– Pengene skulle brukes i fellesskap på sosiale tiltak. Jeg vet ikke hva han tenkte på, men det virker som om han forsøkte å bytte tariffavtalen mot pizza og bowling, sier hun.

Jarle Lia er delvis uenig i påstanden, uten at han ønsker å utdype dette.

– Det stemmer ikke helt at jeg har tilbudt de ansatte penger. Jeg vil ikke uttale meg noe mer om dette, er Lias kommentar til påstandene.

Harald Olsen er ikke overrasket over tilbudet de ansatte angivelig fikk.

– Vi ser dette med jevne mellomrom også andre steder. Hvis dette stemmer, så må denne arbeidsgiveren tenke seg om. Man kan ikke bytte bort grunnleggende rettigheter i en avtale mot et pengebeløp, sier han.

06.03.2014