TARIFFAVTALE I TRONDHEIM: Engrosbedriftens avdeling i Trondheim signerte nylig tariffavtale med sine ansatte på lager og kontor. Dette bildet er fra avdelingen i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Engrosansatte slapp å streike for tariffavtale:

Tariffavtale signert, ansatte får opptil 100.000 kroner mer i lønn

De ansatte i engrosbedriften Odd Langdalen jubler etter at tariffavtale kom på plass og lønna skyter i været.
10.03.2017

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Som vi skrev om torsdag, truet de ansatte ved Odd Langdalen Frukt & Grønt Engros i Trondheim med streik dersom ikke arbeidsgiveren undertegnet tariffavtalene de hadde krevd. De ansatte, som er organisert i både Norsk Transportarbeiderforbund og Handel og Kontor, skulle til felles mekling om de to tariffavtalene på mandag. Det slapp de, avtalene er nå undertegnet, og de ansatte jubler.

Kraftig lønnshopp

Mange av de ansatte vil gå kraftig opp i lønn med tariffavtale på plass. For de NTF-organisertes del dreier det seg om hele 100.000 kroner i året for enkelte. I dag tjener de rundt 160 kroner i timen, mens tariffavtalens minstelønn ligger på 213 kroner.

For de HK-organiserte er det også mye penger å hente med en tariffavtale. De kontoransatte ved Odd Langdalen vil gå opp mellom 10.000 og 68.000 kroner i lønn i året. Også her skyldes det at noen ansatte fram til nå har ligget langt under avtalens minstelønnssatser.

Ansatte jubler

Lagermedarbeider Leif Håkon Garstad tror nesten ikke det han hører.

– Får vi så mye mer i lønn? Det er jo helt urolig!

Samtidig mener han at tariffavtalens lønnspåslag er vel fortjent. Garstad forteller at jobben er temmelig slitsom og at de alltid stiller opp om det trengs. Han mener derfor at timelønna på 160 kroner burde vært justert for lenge siden.

– Jeg er veldig glad for at avtalen ble undertegnet. Med den nye lønna blir det ekstra motiverende å jobbe her. Tro meg, jeg var klar til å streike for dette på tirsdag, men nå kan vi heller feire, sier han.

Også HK-tillitsvalgte Nina Johansen forteller om både glede og lettelse.

– Det er flott at tariffavtalen ble undertegnet, jeg er kjempefornøyd. Nå kan vi jobbe og samarbeide videre i visshet om at det er ordnede forhold og at ansatte får sine rettigheter ivaretatt. Det har vært viktig for meg at vi får til rettferdighet. Ting skal være på plass, sier hun.

LES OGSÅ: Ny app finner ordna forhold

Vil samarbeide

Forbundssekretær Bjørn Anders Jonassen i NTF er glad for at det fredag tikket inn signerte tariffavtaler, både med HK og NTF, fra ledelsen i Odd Langdalen.

– Det er stort å ha fått til dette. Noen av våre medlemmer vil jo gå opp over 50 kroner i timen i lønn. Det betyr minst 100.000 mer i året, sier han.

Mandag reiser Jonassen til Trondheim for å ha et møte med den nyansatte lederen i bedriften.

– Han fikk denne saken i fanget, og det var jo selvfølgelig en ilddåp. Men jeg har stor tro på at vi skal få til et godt og konstruktivt samarbeid framover. Dette er en veldig seriøs bedrift, og vi har hatt god dialog med den nye lederen etter at han kom på plass, sier Jonassen.

Også regionsekretær Frode Olsen i HK er strålende fornøyd med å være i mål, og ser fram til møtet på mandag.

– Det har vært turbulent, men nå skal vi legge det bak oss og få til et fruktbart samarbeid framover. Jeg er glad for at vi er i mål, at de ansatte får ordna forhold og økt lønn. Det var svært glade og letta medlemmer jeg snakket med tidligere i dag, sier Olsen.

Daglig leder Geir Jonassen sier til HK-Nytt at også han ser fram til møtet på mandag.

– Nå skal vi få til et fruktbart samarbeid og snakke om hvordan vi framover kan skape verdier sammen, sier han.

Jonassen understreker at han vil vente med ytterligere kommentarer om tariffavtalen til etter møter med både egne ansatte og de to forbundene.

Første avtale i bedriften

NTF har organisert ni av de ti lagerekspeditørene i bedriften i Trondheim, fire av de seks kontoransatte er medlemmer i HK. Siden bedriften ikke er medlem av en arbeidsgiverforening, er det direkteavtaler om grossistoverenskomsten og kontoroverenskomst som de to forbundene har med arbeidsgiverforeningen Virke som er inngått.

Odd Langdalen Frukt & Engros AS, som ble etablert så tidlig som i 1961, har i dag avdelinger i Oslo, Tvedestrand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø. Selskapet leverer ikke til dagligvarebutikker, men til storhusholdninger over hele landet. Avdelingen i Trondheim er den første hvor HK og NTF har krevd å få opprettet tariffavtale.

Bjørn Anders Jonassen i NTF håper ikke det blir den siste.

– Hva gjør vi med de andre avdelingene? Det skal jeg spørre ledelsen om på mandag, sier han.

FIKK DU MED DEG DENNE? Sarah gikk opp 44 kroner i timen med tariffavtale

10.03.2017