MEGAFON: Marius Nilsen. HKs regionssekretær i Nord-Norge samler troppene.

Jan-Erik Østlie

Stor støtte til streikende ved Troms Kjøkken: – Kun en tariffavtale vil ende denne streiken, sier HK-lederen

Om lag 60 mennesker og åtte fagforeningsfaner markerte fredag formiddag støtte til de fire HK-organiserte som streiker for en tariffavtale ved Troms Kjøkken. De har streiket siden 4. februar.
15.02.2019

jan.erik@lomedia.no

HK-leder Trine Lise Sundnes hadde tatt morgenflyet fra Oslo til Tromsø for å holde appell. Appell holdt også Cecilie Myrseth (Ap) fra Stortingets næringskomité.

– I snart 14 dager har medlemmene våre stått i kampen. De har trosset press fra arbeidsgiver, de har trosset all slags vær og vind for å få det samme som andre arbeidstakere ellers i arbeidslivet – nemlig ordna forhold på arbeidsplassen. Dette burde ikke være nødvendig i 2019! Et krav om tariffavtale er rett og rimelig. Å nekte tariffavtale er ikke annet enn uanstendig, sier Sundnes. Mens snøen laver ned.

LESTE DU DENNE?: – Folk på arbeidstrening tar timer fra deltidsansatte som vil jobbe mer

Kun avtale er godt nok

Og HK-lederen fortsatte:

– La det være helt klart: Vi finner oss ikke i at arbeidsgiver presser våre medlemmer til å gi opp kampen, vi finner oss ikke i at arbeidsgiver oppfordrer til streikebryteri. Vi krever at det opphører umiddelbart! Dere er gode, dere er tøffe, dere er tydelige og dere står godt i kampen. Vit at dere ikke står alene. Vi i HK og hele LO-fellesskapet står sammen om kravet. Skulder ved skulder. Dere har vår fulle støtte hele veien inn!

– Hva skal til for at streiken avsluttet?

– Kun en tariffavtale vil ende denne streiken, sier Sundnes til HK-Nytt.

Butikkarbeiderne Knut og Heidi streiker for minstelønn og ordna arbeidsforhold

(Artikkelen fortsetter under bildet)

APPELLANT: HK-leder Trine Lise Sundnes i aksjon.

Stå på

Cecilie Myrseth takket de frammøtte for at de tar kampen, at de er fagorganiserte. Og hun hadde med en hilsen fra partileder Jonas Gahr Støre. Hans støtteerklæring var: Stå på!

– For Arbeiderpartiet har alltid arbeid til alle, trygge arbeidsplasser og et anstendig arbeidsliv vært jobb nummer én. Det vil det alltid være. Ordna forhold, anstendige lønninger, trygge arbeidsplasser, det er grunnleggende i et moderne samfunn. Men noen mener altså at arbeiderkamp, det å kjempe for sine rettigheter er noe man måtte drive med før i tida. Dette viser at de tar feil! Noen mener at det går an å få «bedre løsninger» uten tariff, dette viser at de tar feil, sier Myrseth, før hun adresserte den sittende regjering som opposisjonspolitikere ofte gjør:

– Denne regjeringa mener at det skaper mer fleksibilitet med en dårligere arbeidsmiljølov. De tar åpenbart feil! Vi står svakt når vi står aleine. Men en av de viktigste verdiene i arbeiderbevegelsen er at vi står ikke aleine, vi står og vi går sammen. Fellesskapet er samfunnets viktigste verdi og ressurs, sa Myrseth.

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

AFP er problemet

Inne i butikken Troms Kjøkken AS finner vi daglig leder i HTH Kjøkkenforum Lene Kastnes. Hun har sammen med de medarbeiderne som ikke er HK-organiserte, og derfor ikke er streik, stått og sett på markeringen. Markeringen har hun ingen kommentar til, men forteller til HK-Nytt at hun syns det er trist at de ikke kan bli enige over bordet.

– Hvorfor vil dere ikke inngå tariffavtale?

– Det står på AFP, alle de andre betingelsene er helt greie. Vi mener at vi har tilbudt våre ansatte bedre lønnsbetingelser, men vi ønsker en annen pensjonssparing enn AFP-ordningen, sier hun.

– Frykter du en lang konflikt?

– Ja.

– Taper dere økonomisk på streiken?

– Nei, ikke foreløpig. Men hadde det vært opp til oss, hadde vi løst dette med en gang, sier Lene Kastnes.

Camilla (25) og Miriam (24) slåss for tariffavtale i Godt Brød. Kampen har vart i over ti måneder

FANESAMLING: Noen av de 60 som markerte anledningen.

15.02.2019