Boye Ullmann har jobbet hardt for at rørleggerne skal få etterbetalt lønn.

Erlend Angelo, Magasinet for fag

Spanske rørleggere får etterbetalt av Coop

Spanske rørleggere som bygde for Coop får tre millioner etterbetalt, takket være Rørleggernes fagforening.
30.09.2013
27.08.2015 20:00

frode.ronning@lomedia.no

Et halvt års arbeid er kronet med seier for Rørleggernes fagforening i Oslo. Foreninga tok saken da de oppdaget at det foregitt sosial dumping under bygging av Coops nye lager utenfor Gardermoen.

Ansvaret tatt

Lønna var helt nede i 50 kroner timen, og de arbeidet til tider uten sikring.

Etter lang tids tautrekking med Coop, er det nå enighet om å etterbetale totalt tre millioner kroner til åtte spanske rørleggere som er medlemmer av foreninga.

– Jeg er veldig glad for at Coop tar dette ansvaret. Juridisk sett har de ikke noe forpliktelser, men de har tatt et etisk ansvar, og det er veldig bra, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt til TV2.

Hardt arbeid

Rørleggernes fagforening, og organisasjonsarbeider har jobbet hardt med å regne på krav og forhandle med Coop. Nå er han fornøyd med at Coop punger ut, men han ønsker å gi Arbeidstilsynet nye våpen mot sosial dumping.

– Vi må ha et regelverk, og Arbeidstilsynet må få de fulleste fullmakter til å gi kraftige bøter som svir, slik at sosial dumping ikke blir lønnsomt, sånn som det er faktisk i dag, sier Boye Ullmann i Fellesforbundet.

Utbetalingene kommer godt med for de åtte spanske rørleggerne, som nå er tilbake i Spania. Ingen av dem har fått ny jobb etter oppdraget for Coop.

30.09.2013
27.08.2015 20:00