NORGESMESTER: Sandra Ellevog Antonsen vant yrkes-NM i butikkslakterfaget. På denne benken brukte hun 80 timer for å trene opp ferdighetene hun trengte for å vinne.

Sandra er Norges beste butikkslakter

Da medaljene ble delt ut under årets yrkes-NM, sto et HK-medlem øverst på pallen.
17.12.2018

martin.slordal@lomedia.no

HK-medlem Sandra Ellevog Antonsen jobber til daglig i ferskvaredisken hos Meny Trekanten i Asker. I august fikk hun fagbrev som butikkslakter, og i høst deltok hun i yrkes-NM i butikkslakterfaget for andre gang. I år gikk hun helt til topps.

– Det var veldig deilig å slå ham som slo meg i fjor, sier Sandra til HK-Nytt.

Da hun sto og ventet på dommernes avgjørelse, var det plutselig bare ett navn igjen på blokka. «Det må være meg det, da», tenkte Sandra.

– Jeg trodde nesten ikke det var sant da jeg fikk vite at det var jeg som vant, smiler hun.

LESTE DU DENNE?: Regjeringen vil gi alle arbeidstakere én konto for innskuddspensjon

Variert yrke

Sandra valgte yrkesfag på videregående skole. Her tok hun restaurant og matfag på VG1 og matfag på VG2 før hun fikk læreplass hos Meny Trekanten. Læretiden varte i to år før hun altså fikk fagbrevet som butikkslakter i august.

– Dette er et variert yrke. Jeg liker både å jobbe praktisk, å gjøre ferskvaredisken klar til kundene, og jeg liker kundekontakten jeg får i butikken, forteller hun.

En butikkslakter må kunne bearbeide kjøttprodukter med tilskjæring, grovstykking og finstykking av kjøtt. Sandra sier at kundene forventer at hun kan svare på alle spørsmål knyttet til det hun selger.

Tar nok et fagbrev

Egentlig hadde Sandra lyst til å bli kokk, men valgte det bort på grunn av ugunstige arbeidstider. Hun stortrives i ferskvaredisken til Meny, og nå har hun utvidet læretiden med et år for å ta et fagbrev til.

– Nå jobber jeg mye i fiskedisken i butikken og tar fagbrev i sjømathandlerfaget. Det er jeg ferdig med neste høst, forteller hun.

Sandra Ellevog Antonsen skryter av et godt og inspirerende arbeidsmiljø på arbeidsplassen, der de aller fleste bak ferskvaredisken har fagbrev. Hun deltar også i Menys eget trainee-program, et lederprogram som gir den ansatte kompetanse til å bli butikksjef eller ferskvaresjef i framtida. Og hun HK-medlem.

– Det viktig å ha noen i ryggen hvis det mot formodning skulle skje noe i arbeidsforholdet, sier den ferske norgesmesteren.

17.12.2018