REDDET I SISTE LITEN: Oddrun Andreassen viste ikke hun mistet muligheten til å få AFP da hun byttet jobb. Det ordnet seg for HK-medlemmet i siste liten.

Martin Guttormsen Slørdal

Oddrun reddet pensjonen på 14 minutter

Den gullkantede AFP-pensjonen holdt på å ryke da 59-åringen byttet jobb.
27.05.2016

martin.slordal@lomedia.no

– Jeg trodde den avtalefestede pensjonen var noe som fulgte med HK-medlemskapet mitt da jeg byttet jobb. Men slik var det jo ikke, sier Oddrun Andreassen, HK-medlem og ansatt hos Bodø bakeri i Rognan i Nordland.

Det kunne gått galt. Et jobbskifte sent i arbeidslivet kan fort få konsekvenser. Oddrun var bare tre dager unna å miste retten til avtalefestet pensjon verdt 1 million kroner. Men en snartenkt regionsekretær fra Handel og Kontor, og en velvillig arbeidsgiver, heiv seg rundt da HK-medlemmet gikk fra en arbeidsplass med tariffavtale til en uten.

Visste ikke om reglene

Oddrun Andreassen er 59 år gammel. 21. oktober i fjor sluttet hun i jobben på Oasen kafé og Coop Extra i Coop Nordland. Arbeidsplassen hadde tariffavtale, slik alle butikker i Coop-systemet har. Da hun gikk ut døra hadde HK-medlemmet jobbet i Coop i nesten åtte år.

I januar fikk Oddrun jobb i Bodø bakeri i Rognan. Bakeriutsalget hadde ikke tariffavtale, men Oddrun var sjeleglad over ny jobb, og tenkte ikke over konsekvensene. Dessuten trodde hun jo at AFP fulgte med HK-medlemskapet.

– Det er ikke lett å få seg ny jobb i min alder. Jeg var bare glad for at jeg hadde ordnet meg arbeid. Jeg hadde ikke satt seg meg så nøye inn i reglene for AFP, sier HK-medlemmet.

HK-ansatt reagerte

18. april tok Oddrun kontakt med Morten Nordal, regionsekretær ved HKs kontor i Bodø. Hun mente det var noe som ikke stemte med timelønna ved Bodø bakeri, og hadde spørsmål knyttet til det. Morten Nordal lurte i den forbindelse på om Bodø Bakeri i Rognan hadde tariffavtale. Svaret var nei.

– Plutselig hørtes det ut som om han fikk pusteproblemer i den andre enden av tråden, humrer Oddrun.

Du kan nemlig ha et opphold på 26 uker uten å være knyttet til en bedrift med tariffavtale uten at du mister retten til AFP. Etter de ukene er løpet kjørt. Oddrun Andreassen var bare tre dager unna denne fristen. Nå sto det om rundt 1 million pensjonskroner.

– Herregud, jeg tenkte ikke at det var snakk om så mye penger. Og det hele ble oppdaget ved en tilfeldighet. Tenk det da, utbryter Oddrun.

Derfra gikk det fort. Morten Nordal kontaktet Bjarne Mosås, daglig leder i Bodø bakeri, og forklarte situasjonen. Mosås skjønte alvoret og hva Oddrun risikerte, og fra HK sendte inn kravet om tariffavtale, tok det 14 minutter til avtalen var på plass. Oddrun reddet AFP-pensjonen.

Bjarne Mosås forteller at de andre butikkene i kjeden har tariffavtale. Avdelingen i Rognan er ganske nystartet og Mosås trodde tariffavtalen for de andre avdelingene gjaldt i Rognan også. Da Morten Nordal ringte, var Mosås snar om å hive seg rundt.

– Selvfølgelig skal vi ha tariffavtale på alle utsalgene våre. Dette hadde veldig mye å si for Oddruns del og jeg er glad for at det ble oppdaget i tide, sier han.

Tenk deg om før du bytter jobb

Morten Nordal sier til HK-Nytt at eksemplet med Oddrun Andreassen ikke er enestående blant HK-medlemmene. Hans råd er å tenke seg om dersom man i godt voksen alder vurderer et jobbytte.

– Mange tror at AFP-pensjonen er noe man får automatisk. Det er det ikke. Hvis du bytter jobb sent i arbeidslivet må den nye bedriften din også ha tariffavtale. Hvis ikke ville jeg latt være å bytte arbeidsplass. Du risikerer å tape mye penger, understreker Nordal.

Oddrun Andreassen er svært glad for hjelpen hun fikk av HK i denne saken, og hun roser arbeidsgiveren som reagerte så raskt.

– Man lærer så lenge man lever, sier Oddrun.

Avtalefestet pensjon (AFP)

• Det er kun ansatte i bedrifter med tariffavtale som har krav på AFP.

• I privat sektor er AFP livsvarig og tas ut sammen med pensjonen fra folketrygden.

• For å ha rett til AFP må du oppfylle en del krav.

• Ett av kravene er at du må ha jobbet i en bedrift med tariffavtale i sju av de ni siste årene før du fyller 62 år.

• Du må ha en stillingsandel på minst 20 prosent.

• For å få vurdert om du oppfyller vilkårene for AFP må du sende inn søknad til Nav.

• Slutter du i jobben før ønsket uttaksdato av AFP, kan du miste retten til ordningen.

• Du kan søke tidligst fire måneder før uttakspunkt.

Kilde: www.afp.no

27.05.2016

Avtalefestet pensjon (AFP)

• Det er kun ansatte i bedrifter med tariffavtale som har krav på AFP.

• For å ha rett til AFP må du oppfylle en del krav.

• Du må ha en stillingsandel på minst 20 prosent.

• Du kan søke tidligst fire måneder før uttakspunkt.

Kilde: www.afp.no