PÅ JULEPATRULJE: Runa Bolstad Laume (t.h) fra Handel og Kontor Oslo/Akershus informerer Monika Krupa om HK-medlemskap og rettigheter i arbeidslivet.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgte deler ut julegodt og informasjon om fagbevegelsen:

O jul med din LO-glede

Fagbevegelsen sprer juleglede og informasjon om rettigheter i butikkene før jul.
13.12.2016

martin.slordal@lomedia.no

Tradisjonen tro besøker LOs julepatrulje butikker og travle ansatte på kjøpesentre i Oslo-området i desember. Runa Bolstad Laume jobber til daglig med verving i Oslo/Akerhus Handel og Kontor. I dag går hun julepatrulje i butikkene på Ullevaal Senter sammen med andre ansatte og tillitsvalgte i fagbevegelsen.

– Julepatruljen er først og fremst til for å synliggjøre LO og minne de ansatte om at de gjør en viktig jobb. Men det er klart vi også verver medlemmer hvis de ansatte har tid til å prate med oss, sier Laume.

Sprer juleglede

Det er ungdomsutvalget i LO i Oslo/Akershus som arrangerer patruljen i sitt distrikt. I nissesekken har faglig ungdomssekretær Julia Sofie Rosseland Hansen poser med både godteri og regelverk om søndagsåpne butikker og overtid.

– Vi ønsker å vise de ansatte som er på jobb nå at LO ser dem. Det er mye stress på kjøpesentrene før jul, og da er det hyggelig å spre litt juleglede fra LO, sier hun.

RÅDSLAGNING: Julia Sofie Rosseland Hansen, Maylen Mago Pedersen og Runa Bolstad Laume fordeler butikkene seg i mellom.

Martin Guttormsen Slørdal

Nysgjerrig på medlemskap

På Nille får Runa Bolstad Laume god kontakt med en av de ansatte. Monika Krupa har hørt om LO og lurer på hvordan hun melder seg inn og hva et medlemskap gir henne. Hun har først hatt praksisplass i butikken, nå er hun ringevikar.

– Jeg har lyst på en fast stilling, sier hun.

Laume forteller Krupa om både lønns- og arbeidsvilkår og om forsikringen som følger med et HK-medlemskap, og om retten hun har til å få hjelp dersom det skulle skje noe i arbeidsforholdet.

– Det er ikke meningen at julepatruljen skal være ei vaktbikkje i like stor grad som LOs sommerpatrulje, sier Laume til HK-Nytt.

– Men dukker det opp saker eller ansatte som lurer på noe knyttet til arbeidsforholdet, så fanger vi det opp, legger hun til.

Holder (h)jula i gang

Maylen Mago Pedersen jobber som saksbehandler i Oslo byfogdembete og er leder av ungdomsutvalget i LO Oslo/Akershus. Dette er første gang hun går julepatrulje.

– Det er mange ekstrahjelper som jobber i julestria, og jeg regner med at mange jobber overtid. Det er de ansatte som holder hjulene i bedriftene i gang. Da er det hyggelig å gi dem en liten oppmerksomhet, sier hun og deler ut nok en godteripose.

13.12.2016