AVSTEMNING: Medlemmene i LO Finans Postkom skal bestemme om de blir med Postkom inn i Fagforbundet eller om de skal gå til HK.

Ole Palmstrøm

Nå skal Postkoms medlemmer i finansnæringa stemme over hvilket forbund de skal inn i

Uravstemninga i LO Finans Postkom skal avgjøre om de vil inn i Fagforbundet eller HK. Styret anbefaler å følge resten av Postkom inn i Fagforbundet.
13.08.2019

anders@lomedia.no

27. august skal Postkoms ekstraordinære landsmøte vedta å gå inn i Fagforbundet. Postkoms medlemmer i finanssektoren har i denne prosessen fått muligheten til å velge om de vil følge moderforbundet inn i Fagforbundet, eller om de vil gå inn i HK der de fra før har et samarbeid med HK Finans.

Uravstemningen åpner onsdag, og avsluttes 20. august.

LES OGSÅ: HK politianmeldte søndagsåpne butikker i Bergen – alle ble henlagt

Anbefaler Fagforbundet

Styret i LO Finans Postkom har vurdert de to alternativene, og har landet på å anbefale Fagforbundet.

I sin begrunnelse skriver styret på Postkoms hjemmesider:

– Fagforbundet med sin størrelse har stor politisk gjennomslagskraft og tyngde, de har også ressurser som vil bistå LO Finans i å vokse i næringen, noe som hadde størst betydning for medlemmene våre. Her kan vi både bevare og bedre dagens forsikringstilbud og øke medlemskontingenten minst mulig, som også vektet tungt for medlemmene, skriver styret.

De viser også til at Fagforbundet har noen medlemmer i finanssektoren, med medlemmer i KLP.

Styret poengterer i sin begrunnelse at både Fagforbundet og HK har betydelige faglige ressurser innen juss, tariff, verving, pensjon og kommunikasjon.

LES OGSÅ: HK og Postkom konkurrerer om medlemmene i finanssektoren

– Fremtidsrettet valg

I begrunnelsen peker styret også på at Fagforbundet har gode medlemstilbud, som stipendordninger og andre etterutdanningstiltak.

– Dessuten vil vi beholde dagens medlemstilbud på hytter og feriehjem som vi har gjennom Postkom, skriver styret.

Ettersom DNB, der brorparten av LO Finans Postkoms medlemmer jobber, har gått fra å være en tradisjonell bank til en teknologibedrift, mener styret at Fagforbundet har gode ressurser på jus og teknologi, som vil være viktige framover.

– Selv om vi blir en del av et stort forbund, blir vi mer selvstendige og får større påvirkning på egne avgjørelser, avslutter styret i sin begrunnelse.

13.08.2019