STORMEKLING: Forhandlingsdelegasjonen til LO Stat var klare for en skikkelig langøkt da de ankom Riksmekleren tirsdag morgen. Fra venstre Lise Olsen, Øystein Gudbrands og forhandlingsleder Eivind Gran.

Gigamekling LO Stat - Spekter

Nå mekler de for å unngå storstreik lørdag

Tirsdag morgen satte partene seg ned hos Riksmekleren, for å unngå stengte Vinmonopol, barnehager og redusert flytogtogtilbud fra lørdag.
13.09.2016

anders@lomedia.no

LO Stat og de andre arbeidstakerorganisasjonene møtte hos Riksmekleren tirsdag morgen, for å løse en lang rekke floker, spesielt når det gjelder pensjon. For LO Stat sin del er det 13 virksomheter det er mekling for, der ni av flokene handler om pensjon.

I tillegg kommer avtalene som YS, Unio, Lederne og SAN har med de samme arbeidsgiverne.

MOTPART: Spekter-direktør Anne-Kari Bratten leder arbeidsgiversiden i meklinga.

Pippi-metode

Fem meklere har blitt kalt inn til en mekling som er helt unik.

– Dette har vi ikke gjort før, så vi får ta Pippi-metoden og tro at nettopp derfor går det bra, sier LO Stats forhandlingsleder Eivind Gran på vei inn i meklinga.

Han sier han alltid er betinget optimist før en mekling.

– Men jeg er mer betinget optimist enn vanlig. Det blir komplisert når det er så mange avtaler som skal mekles, sier han.

Dersom meklinga ikke skulle føre fram, blir det streik for drøye 2.000 LO-medlemmer fra lørdag morgen.

Gran forteller at det er lagt en stram tidsplan for alle virksomhetene det skal mekles for.

– Vi prøver å håndtere bruddene suksessivt utover uka. Det er uvanlig å klare å løse problemer i god tid før meklingsfristen, men det må vi klare denne gangen. Hvis ikke er streikefaren overhengende, spår Gran.

LES OGSÅ: Storstreik kan stenge alle pol

Pensjon står sentralt

LO Stat nekter å gi fra seg de ansattes forhandlingsrett på pensjon, som 75 prosent av virksomhetene i Spekter har avtalefestet.

En del av meklingene handler også om andre eller flere ting enn pensjon.

– Denne gang er det mest opp til arbeidsgiver å bli enige. Det er de som har de fleste krava, konstaterer Gran.

Spekter-direktør Anne-Kari Bratten håper på en konstruktiv mekling.

– Flere av virksomhetene har også ønsket å bli enige om en prosess for å komme over til en annen pensjonsordning. For noen er dette nødvendig for å legge til rette for fortsatt lønnsom og bærekraftig drift, og for noen handler det også om å være best mulig rustet i en konkurransesituasjon, sier Bratten i en pressemelding.

Her blir det mekling med uenighet om pensjon:

Vinmonopolet

Ruter

Flytoget

SIVA, Selskapet for industrivekst

Norlandia Barnehagene

AIM Norway

Studentsamskipnaden i Bergen

Studentsamskipnaden i Stavanger

Studentsamskipnaden i Østfold

Her blir det mekling på andre saker enn pensjon:

Drammen Scener

Norlandia Pasienthotell

Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus

SiO Mat og Drikke

LO-forbundene som er involvert er:

Fellesforbundet, Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT), Handel og Kontor i Norge (HK), Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) Fellesorganisasjonen (FO), Fagforbundet og Norsk Tjenestemannslag (NTL).

Spekter-forhandlingene

A-delen gjelder for samtlige virksomheter i Spekter.

A-delsforhandlingene danner grunnlaget for tarifforhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del).

I B-delen regulerer lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet.

Om det ikke oppnås enighet lokalt, går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3).

Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling.

I helseforetakene gjennomføres en egen landsomfattende forhandlingsrunde, kalt A2

Noe du lurer på? Sjekk Tariffleksikonet vårt her

13.09.2016

Spekter-forhandlingene

A-delen gjelder for samtlige virksomheter i Spekter.

I B-delen regulerer lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet.

Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling.

Noe du lurer på? Sjekk Tariffleksikonet vårt her