EN HALV MILLION: Det ble dyrt for arbeidsgiveren som prøvde å kvitte seg med en arbeidstaker to ganger i løpet av året.

Sissel M. Rasmussen

Husker du han som ble beskyldt for å kalle en kunde for «hestkuk»?

Nå har HK-medlemmet fått erstatning for både avskjed og oppsigelse

Arbeidsgiveren må punge ut med 470.000 kroner etter to kjappe forsøk på å bli kvitt en ansatt.
08.12.2016

Det kan umulig ha gått slik eieren og arbeidsgiveren i et maskin- og transportfirma i Troms hadde tenkt det. Etter å ha forsøkt å bli kvitt en av sine ansatte to ganger i løpet av et år, sitter bedriften igjen med en regning på nesten en halv million kroner.

«Hei, din hestkuk»

I februar ga bedriften en av sine ansatte avskjed, for brudd på arbeidsmiljøloven, brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser, og for å ha drevet konkurrerende virksomhet. Det nektet den ansatte for, og tok med hjelp av Handel og Kontor saken til retten. Da Senja tingrett behandlet saken i august, beskyldte også arbeidsgiveren den ansatte for å ha ha kalt en kunde for «hestkuk». Det ble også påstått at han hadde lekeslåss med noen av kundene inne i butikken.

LES OGSÅ: «Hei din hestkuk, ka gjør du her?»

Vant i retten

Arbeidsgiveren nådde ikke fram med sine påstander. I dommen fra Senja tingrett heter det: «Retten legger til grunn at (NN) har en spøkefull tone med flere kunder, som i noen tilfeller kan misforstås og oppfattes som uhøflig. Retten kan imidlertid vanskelig karakterisere dette som dårlig kundebehandling». Arbeidsgiverens andre påstander ble heller ikke tillagt vekt. Senja tingrett slo fast at avskjeden var ugyldig. Resultatet var at HK-medlemmet fikk jobben tilbake, og 100.000 kroner i erstatning for tort og svie. Arbeidsgiveren måtte betale både HK-medlemmets advokatutgifter på 240.000 kroner, i tillegg til sin egen advokat.

Ny oppsigelse – og forlik

Saken slutter imidlertid ikke her. Halvannen måned senere, i slutten av oktober, fikk den samme mannen oppsigelse. Denne gangen var det begrunnet i nedbemanning. Men siden mannen ikke er den som har kortest ansiennitet i bedriften, protesterte han på oppsigelsen. Mannen tok nok en gang med seg en representant fra Handel og Kontor i forhandlinger med sjefen. Nylig ble de enige: Mannen arbeidsforhold opphører. HK-medlemmet får imidlertid med seg nye 130.000 skattefrie kroner og en innrømmelse av at oppsigelsen var usaklig. Til sammen har altså arbeidsgiveren måtte punge ut med 470.000 kroner i erstatning for tort og svie og til HK-medlemmets advokatutgifter – pluss sine egne utgifter til advokat.

Glad for støtte

HK-medlemmet er fornøyd med sakens utfall, selv om han nå står uten arbeid.

– Jeg fikk stort sett gjennomslag for kravene mine, så sånn sett er jeg fornøyd, sier han til HK-Nytt.

Helst skulle mannen vært hele saken foruten. Men når han først havnet i denne situasjonen, er han glad han hadde HK på laget.

– Hjelpen jeg har fått fra HK har vært uvurderlig. Uten deres støtte hadde dette vært veldig tungt. Jeg kommer til å anbefale alle jeg kjenner å fagorganisere seg, sier han.

08.12.2016