Colourbox.com (illustrasjonsfoto)

Moms på netthandel fra utlandet kan gi milliarder i statskassa og sikre norske arbeidsplasser. Nå kan 350-kronersgrensa bli historie

Kun Stortings-surr kan redde momsfri netthandel.
05.06.2018

I dag slipper du unna å betale toll og moms dersom du bestiller varer fra utlandet for under 350 kroner. Men snart kan du bli tvunget til å betale moms fra første krone, på samme måte som i en norsk nettbutikk.

Det var dagens regjering som økte grensa fra 200 til 350 kroner. Men nå foreslår budsjettpartnerne i KrF å utrede en skroting av hele ordningen.

– I forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett var regjeringspartiene tydelige på at de ikke ønsket å endre dagens regelverk. Men vi går videre med vårt forslag i Stortinget, sier finanspolitisk talsperson Kjell Ingolf Ropstad i KrF til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Forslaget innebærer å se på den finske modellen, der forbrukeren selv melder fra om bestillinger på nett og selv betaler moms og toll gjennom en digital tjeneste via posten. KrF ber regjeringen komme tilbake med en utredning til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2019.

LES OGSÅ: Nå får Åse-Lill gå på do og spise i arbeidstida

Kan få støtte

Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har lenge vært motstandere av momsfritaket på varer under 350 kroner. De mener det er en stor konkurranseulempe for norske butikker, og at det rammer norske arbeidsplasser. Begge partier har regnet inn en fjerning av dette fritaket i sine alternative statsbudsjetter, og regner med at å gjeninnføre moms på dette vil skaffe 1,4 milliarder kroner ekstra i statskassa i år.

Nå får de også støtte fra SV, som tidligere i vår ikke var sikre på om de ønsket å fjerne 350-kronersgrensa eller ikke.

– Vi tar nå konsekvensene av at vi ser økt netthandel fra utlandet. Norsk næringsliv er satt i en urimelig konkurransesituasjon på grunn av momsfritaket. Vi ser ingen tungtveiende argumenter for ikke å fjerne momsfritaket, sier finanspolitisk talsperson i SV, Kari Elisabeth Kaski.

Budsjettforslag

Men å utrede å fjerne 350-kronersgrensa kan likevel ikke bli en realitet nå. Arbeiderpartiet kan komme regjeringen til unnsetning.

– Stortingets regler sier at du ikke kan fremme det samme forslaget to ganger i samme sesjon. Når dette forslaget kommer samtidig som vi behandler revidert nasjonalbudsjett (RNB), blir det litt kludrete. Men i vårt forslag til RNB kommer vi til å foreslå å fjerne fritaket på toll og moms på netthandler for varer under 350 kroner, sier finanspolitisk talsperson Rigmor Aasrud.

Hun vil ikke si hva Arbeiderpartiet kommer til å stemme i komiteen tirsdag, men fastholder altså at partiet er motstandere av momsfritaket.

– Det ligger flere forslag til behandling i komiteen. Vi kommer til å stemme for det vi mener bidrar med løsninger. Men når vi legger hovedvekten på RNB er det fordi det er der vi bruker pengene, sier Aasrud.

Forslaget behandles i finanskomiteen tirsdag denne uka.

05.06.2018