PÅ STREIKEVAKT: Margit Fløan, tillitsvalgt Anne Rømo Rolfseng, Anita Skotnes, og Sigrid Folvik, som jobber ved Vikans blomster, den andre bedriften i Stjørdal som er tatt ut i streik.

Lene Svenning

Margit tjener 15 kroner mindre enn Gudrun – i timen

Streikende vil ha den samme lønna som de ansatte i nabobutikkene.
02.09.2014

Sammen med tre andre sitter Margit Fløan streikevakt utenfor bakeriutsalget G. Johnsen i Stjørdal sentrum i Nord-Trøndelag. De streiker for høyere lønn, tilsvarende det andre i varehandelen har. Denne gjengen er omfattet av butikkoverenskomsten mellom Handel og Kontor og NHO. Da arbeidsgiverne nektet å heve lønna til samme nivå som i tariffavtalene mellom HK og Virke og HK og Samfo – som er de rådende i varehandelen – tok HK 205 medlemmer på butikkoverenskomsten i streik fra sist lørdag.

Urettferdig

Margit Fløan har en timelønn på 164,50. Hun har jobbet i bakeriet i 21 år, begynte i varehandelen i 1968. Hun synes hun tjener for lite.

HK-Nytt tar turen oppover Kjøpmannsgata for å finne ut om lønnsforskjellen kan være så stor. Inne på pauserommet på Coop Mega finner vi Tone Reinås. Hun har jobbet i butikken i tre år, og har full lønnsansiennitet. Hun tjener 179,65 i timen, 15 kroner mer enn Margit Fløan.

– Hva? Så lite? Det trodde jeg ikke var mulig, sier Reinås.

– Det skal være lik lønn i samme arbeid. Jeg hadde ikke godtatt så lav lønn, sier hun.

Inne i kjøpesenteret Torgkvartalet finner vi Gudrun Berg. Hun er tillitsvalgt for HK-medlemmene på Ica. Også Berg får betalt mer enn Margit Fløan, drøye 179 kroner i timen uten tillegg.

– Nei, det er ikke rettferdig. De skal jo ikke ha mindre enn oss, de gjør jo det samme arbeidet, sier Gudrun Berg til HK-Nytt.

Da vi forteller Margit Fløan hva de tjener på nabobutikkene, har hun én kommentar:

– Da sitter jeg godt på streikevakt.

Fikk besøk

I formiddag fikk streikevaktene utenfor bakeriutsalget G. Johnsen i Stjørdal besøk av HK-leder Trine Lise Sundnes og tolv andre tillitsvalgte som var samlet til konsernkonferanse på Hell.

– Dere har mye støtte rundt omkring. Det er ikke bare HK som er forbanna. Transportarbeiderforbundet, som har kjempet igjennom en opptrappingsplan for lønnsøkning for sine medlemmer i samme område, står bak oss. Den forskjellsbehandlingen fra NHO, hvor Transport får igjennom et prinsipp som de nekter oss, er for drøy, sier forbundslederen.

Sundnes ba de streikende være tålmodige.

– Dette kan ta tid, men når det gjør vondt nok for arbeidsgiverne, regner jeg med at de legger press på NHO, sa hun.

02.09.2014