IKKE I MÅL: Forhandlingene mellom HK og Vinmonopolet er brutt. Tråden tas opp igjen neste uke. Illustrasjonsbilde.

Tri Nguyen Dinh

Må ha hjelp for å komme i mål med forhandlingene

Forhandlingene mellom HK og Vinmonopolet strandet onsdag kveld. Til uka får de hjelp.
24.04.2014

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Etter to dager med forhandlinger måtte partene kaste inn håndkleet. Det var ikke mulig for Handel og Kontor og Vinmonopolet å enes om en ny tariffavtale for de ansatte i statsbedriften. Nå skal de forsøke å komme i mål ved hjelp av hovedorganisasjonene LO Stat og Spekter.

Fridager et stridstema

Hovedstridsspørsmålet i forhandlingene har vært Vinmonopolets åpningstider. I januar varslet FrP-leder Siv Jensen at regjeringen ønsker å åpne polutsalgene på julaften, nyttårsaften, påskeaften og pinseaften, samt på valgdagen. Fire av disse dagene er de polansattes fridager, nedfelt i tariffavtalen. For å kunne åpne polet disse dagene kreves en lovendring. Den er foreløpig et stykke unna.

At Vinmonopolets ledelse vil trekke en mulig endring av åpningstidene inn i tarifforhandlingene allerede nå, faller ikke i god jord i HKs forhandlingsutvalg.

– Åpne polutsalg på disse aftenene er ikke en realitet i dag, og derfor umulig å ta opp i en tarifforhandling, sier Helge Storvik, leder av Funksjonærklubben i Vinmonopolet i en kommentar på foreningens Facebook-side.

Trenger bistand

Ifølge Storvik har de polansatte en rekke krav i årets tarifforhandlinger som ikke har skapt jubelstemning hos motparten. De har krevd økte tillegg for arbeid på ubekvemme tider, økt kompetansetillegg og andre godtgjørelser, i tillegg til bedre bestemmelser om seniorpolitikk, velferdspermisjoner, pensjon og forsikringer.

– Lønnskravene kom vi ikke i gang med før bruddet, sier han.

Nå skal partene altså få bistand fra sine respektive hovedorganisasjoner. Disse forhandlingene tar trolig til i neste uke.

Les også: Pol-ansatt kritisk til utvidet åpningstid

24.04.2014