FORHANDLINGSSTART: Mandag og tirsdag skal HK forhandle om ny tariffavtale for medieansatte. Illustrasjonsbilde.

Sissel M. Rasmussen

Klart for medie-forhandlinger

Mandag starter forhandlingene om lønn og ny tariffavtale for HK-medlemmene i mediebransjen.
30.05.2014

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Handel og Kontor møter arbeidsgivere i mediebransjen ved forhandlingsbordet på mandag. HK-nestleder Bjørn Mietinen har stor tro på å komme i mål med ny avtale innen fristen.

– Vi er siste forbund ut i denne bransjen i årets tariffoppgjør. De andre har klart å komme til enighet uten mekling, så da vil jeg bli veldig overrasket dersom det skjer noe spesielt med våre forhandlinger, sier han til HK-Nytt.

Noe er "klart"

HK ble tidligere denne uka enige med NHO om ny standardoverenskomst, tariffavtalen som gjelder for de kontoransatte i industrien pluss en rekke andre bransjer. Medieoverenskomsten som HK har med NHO ligner på denne, derfor vil trolig malen ligge klar for en del av det som skal revideres.

Les: Økte minstelønnssatsene for kontoransatte

Mer i lønn

Bjørn Mietinen sier at lønn vil bli det store forhandlingsspørsmålet. Han vil ikke gå ut av forhandlingslokalet med dårligere resultat enn de andre gruppene har fått, særlig skjeler han til det grafikerne oppnådde i sine forhandlinger, og det konkurrenten Parat fikk som resultat. Der fikk medlemmene mellom 4.700 og 5.200 kroner i lønnspåslag.

Bransje i hard vind

I mange av mediehusene er det for tiden omfattende nedskjæringer og omstillinger for de ansatte. HK-nestlederen tror likevel ikke dette vil influere på årets lønnsoppgjør.

– Våre medlemmer har kjent på utfordringene i denne bransjen i flere år. De har vært kontinuerlig omstilt de siste sju-åtte årene, og særlig de siste to. Jeg tror ikke disse utfordringene vil vanskeliggjøre forhandlingene. De andre forbundene i bransjen har jo kommet til enighet om nye avtale. Det skal vi i HK også klare, sier han.

Det er satt av to dager til forhandlinger.

30.05.2014