VANT I RETTEN: Etter dommen i lagmannsretten, får Renate Niva og Karoline Småland Larsen tilbake sine faste jobber i Kappahl.

Martin Guttormsen Slørdal

Kappahl-ansatte kan puste lettet ut

To Kappahl-ansatte kan gå tilbake til jobbene sine etter at arbeidsgiveren har bestemt seg for ikke å anke oppsigelsessaken.
26.05.2016

– Vi mener dommen er feil, men vi kommer ikke til å anke den fordi vi ikke tror at Høyesterett vil behandle saken.

Det sier Kappahls advokat Ingrid Schønning i arbeidsgiverorganisasjonen Virke til HK-Nytt.

Les også: Kappahl-ansatte får beholde jobben

La ned avdelingen

I april avgjorde Hålogaland lagmannsrett at oppsigelsene av Karoline Småland Larsen, Renate Niva og en tredje kollega var i strid med loven. HK-medlemmene ble sagt opp i 2014 da kleskjeden la ned en av sine tre avdelinger i Tromsø, uten at ansienniteten til alle de Kappahl-ansatte i byen ble sett under ett. Slik hadde Kappahl alltid gjort det, framholdt kjeden. Det mente HK var feil, og bisto sine medlemmer i retten. De tapte i tingretten, men vant altså fram i lagmannsretten.

Nervepirrende

HK-medlemmene er naturlig nok glad for at dommen blir stående.

– Det var veldig godt å høre. Det har vært nervepirrende å gå og vente, så det er deilig endelig å få saken ute av verden, sier Karoline Småland Larsen, en av de to oppsagte Kappahl-ansatte.

I påvente av en avslutning av denne saken har Larsen jobbet i en av de andre Kappahl-avdelingene i Tromsø, og mottatt lønn som før.

Viktig dom

HKs regionsekretær Marius Nilsen, som har bistått de Kappahl-ansatte i denne saken, er glad på medlemmenes vegne.

– Nå får de to som krevde det tilbake jobbene sine, de får rett i det vi har ment hele tida, og de får en god avslutning på en sak som har vært belastende for dem, sier han.

Nilsen mener dommen vil være svært relevant for andre arbeidstakere og bedrifter i nedbemanningsprosesser.

– Dommen slår fast at de bedriftene må ha grundige prosesser som involverer de tillitsvalgte, sier han.

Ikke betydning for andre

Virke-advokat Ingrid Schønning tror imidlertid dommen ikke vil få betydning for andre enn de Kappahl-ansatte. Hun peker på at dommerne ikke var enige, og at Høyesterett nylig har behandlet en lignende sak som gikk i arbeidsgivers favør.

26.05.2016