FORNØYDE: Linn Elisabeth Rogne, Kjetil Kleppe og Lena Marie Andersson, HK-tillitsvalgte i Novair er svært fornøyde med årets tariffoppgjør.

Martin Guttormsen Slørdal

Kabinansatte får pensjon fra første krone

De HK-tillitsvalgte i Novair kan smile bredt. Nå får de tjenestepensjon fra første krone.
15.11.2016

hk-nytt@lomedia.no

Årets tariffoppgjør går mot slutten, uten at det har lyktes så mange å få gjennomslag for krav om forbedrede vilkår for tjenestepensjon inn i tariffavtalene. Et unntak er HK-medlemmene i charterflyselskapet Novair, som mandag ettermiddag ble enige med arbeidsgivermotparten om en ny tariffavtale. Der fikk de tre hovedkrav innfridd; et generelt lønnstillegg på 1,7 prosent, arbeidstidsforbedringer og ikke minst opptjening av tjenestepensjon fra første krone.

Dette er et av HKs hovedkrav i pensjonssaken, for som en regel tjener man ikke opp pensjon før etter at man har en inntekt på 1G (92.576 kroner).

Glade tillitsvalgte

– Vi har eltet og knadd og spadd og fått pensjon fra første krone og opp til 7,1 G. Dette er et veldig godt resultat, sier en fornøyd Kjetil Kleppe, leder i Novair kabinklubb til HK-Nytt.

– Pensjon var en av våre hovedprioriteringer. Det er utsatt lønn og penger som vi skal leve av i framtida, legger han til.

Kleppe sier at dette oppgjøret viser at de har en arbeidsgiver som tar ansvar i en bransje som er hardt kjørt. Før forhandlingene var de enige om at pensjon skulle prioriteres. Lena Marie Andersson, nestleder i klubben, sier at resultatet er en seier og hun tror HK-medlemmene i bedriften kommer til å bli veldig fornøyde.

– Vi er de første i flybransjen som får til dette. Pensjon fra første krone er et eksempel til etterfølgelse, sier hun.

Prioritert krav

Forhandlingsleder Kjell Finvåg i HK er også glad for at de 30 HK-medlemmene, som er kabinansatte i Novair, nå får bedre vilkår for tjenestepensjonen.

– Dette er et av de få tariffområdene hvor man har lyktes å få gjennomslag for kravet om at det skal betales inn pensjon fra første krone. De var fast bestemt på å stå hardt på det kravet, og vi prioriterte dette. Jeg er veldig fornøyd med at vi fikk gjennomslag hos motparten, i tillegg til at vi fikk inn bedre bestemmelser om arbeidstid og et generelt lønnstillegg, sier han til HK-Nytt.

15.11.2016