OK MED FAGFORENINGSMEDLEMSKAP?: En jobbsøker hevder hun ble spurt om hun var medlem i en fagforening under jobbintervjuet. Power kjenner seg ikke helt igjen. Illustrasjonsbilde.

Martin Guttormsen Slørdal

Jobbsøker: Power anbefalte at jeg meldte meg ut av fagforeninga

Frida Eggen hevder at hun fikk en klar anbefaling om å melde seg ut av fagforeninga da hun søkte jobb hos Power i Steinkjer. Elektrokjeden sier de ikke kjenner seg helt igjen i påstanden.
08.10.2018

Frida Eggen søkte jobb hos elektrokjeden Powers nye butikk i Steinkjer i Trøndelag. Da hun var inne på annengangsintervju, ble fagforeningsmedlemskap et tema, skriver Trønder-Avisa.

– Mot slutten av intervjuet spurte jeg om lønnsvilkår. Da fikk jeg til svar at de ikke hadde tariffavtale, og at de ikke ønsket dette – fordi det ødela for bonusordningene. Jeg ble også spurt om jeg var organisert. Det er jeg, og jeg fikk en klar anbefaling om å melde meg ut, sier Eggen til avisa.

Ifølge Eggen ble det gitt uttrykk for at hun måtte kjenne på det selv om hun ville være organisert, men at dette ble frarådet.

LES OGSÅ: Charlott taper 2.000 kroner i pensjon hvert år

Takket nei til jobb

Noen dager senere fikk 22-åringen tilbud om full stilling i butikken, med beskjed om at stillingsandelen kunne justeres i mars. Eggen takket nei, skriver Trønder-Avisa.

– Risikoen for å stå der uten fast jobb – uorganisert, var jeg ikke villig til å ta, sier Frida Eggen.

– Jeg bestemte meg for at det var riktig å sette ned foten. Jeg har andre muligheter, men hva med dem som ikke har noe annet å gå til? De ansetter mange unge folk, og det er nok mange som ikke vet hvilke lover og regler som skal gjelde i arbeidslivet, sier hun til Trønder-Avisa.

– Kjenner seg ikke helt igjen

Vedkommende som gjennomførte jobbintervjuet med Eggen ønsker ikke å kommentere saken overfor Trønder-Avisa. Morten Hovland, HR-sjef i Power Norge, svarer på vegne av selskapet. Han opplyser at han kjenner saken, og at han har snakket med han som gjennomførte jobbintervjuet med Eggen.

– Vedkommende kjenner seg ikke helt igjen i påstanden om at han skal ha anbefalt henne å melde seg ut av organisasjonen, sier Hovland til Trønder-Avisa.

– Vi har organisasjonsfrihet i Norge. Folk må få være medlem i en fagforening hvis de ønsker det. Vi ønsker både folk med og uten fagforeningsmedlemskap velkommen til å jobbe hos oss, sier han.

Alarmklokker

Kristian Tangen, LOs distriktssekretær i Trøndelag, sier til Trønder-Avisa at alarmklokkene bør ringe når en arbeidsgiver spør om de er organisert i en fagforening under et jobbintervju.

– Når de spør om folk er organisert, så gjør de noe som ikke engang er lov å gjøre. Det er grunn til å spørre seg om hva det er som gjør at de inntar en så fagforeningsfiendtlig rolle når de skal etablere en ny butikk, sier Tangen, som legger til at det har vært krevende å få tilstrekkelig organisasjonsgrad innenfor denne bransjen, sier han til avisa.

Ola J. Aglen, leder i Nord-Trøndelag Handel og Kontor, er enig med Tangen.

– Det er organisasjonsfrihet i Norge, og det er et lovbrudd av arbeidsgiver å spørre om politisk ståsted eller fagforeningsmedlemskap. Dette vet ledelsen i Power meget godt, sier han til Trønder-Avisa.

Streikeklare flere ganger

Handel og Kontor og Power, som tidligere het Expert, har flere ganger vært i tottene på hverandre. Senest i april i år sto HK-medlemmene på Power i Porsgrunn klare til å streike for tariffavtale, men Power skrev under dagen før streiken skulle starte.

I 2016 forsøkte kjeden å kvitte seg med tariffavtalene på 23 butikker. De ønsket å erstatte avtalene med sitt eget lønnssystem som består av en grunnlønn og en bonus, men ingen tillegg for kvelder og helger. HK-medlemmene sto klare til å streike, men etter to dagers forhandlinger valgte Expert å videreføre tariffavtalene.

08.10.2018