DU KAN FÅ KJØPT BIL I DAG: HK og Norges bilbransjeforbund er enige om en ny tariffavtale for bilselgerne.

HK og Norges bilbransjeforbund er enige om en ny tariffavtale:

Ingen bilselgerstreik

Nå skal bilselgerne få en ordentlig månedslønn.
14.10.2016

Natt til fredag ble Handel og Kontor enige med Norges bilbransjeforbund om en ny tariffavtale for bilselgerne. Det skjedde hos Riksmekleren, med streiketrusselen hengende over hodet. Ble de ikke enige innen midnatt, ville bilselgerne gått ut i streik. Slik ble det altså ikke.

Forutsigbar lønn

Partene er enige om at det nå skal forhandles fram lokale avtaler som sikrer bilselgerne en rimelig og forutsigbar månedslønn. I dag har bilselgerne en fastlønn og provisjon av salget. Har selgerne et dårlig salg en måned, får de bare utbetalt fastlønna. På en av bedriftene er den på 12.000 kroner i måneden. Nå er partene enige om at selgerne skal de få månedlige utbetalinger med fastlønn pluss et månedlig gjennomsnitt av provisjonen de har hatt det siste året.

– Dette vil skape en bedre forutsigbarhet for bilselgerne, sier Kjetil Neskvern i Handel og Kontor.

Slike avtaler skal imidlertid inngås på hver enkelt bedrift. I meklingen ble det enighet om at de sentrale partene kan komme kjapt på banen om de ikke klarer å bli enige lokalt.

Stemte nei til forhandlingsløsning

Forhandlingene om rammeavtalen for bilselgerne fant sted i juni. I etterkant skulle HK-klubben på Toyota Oslo, som er den største bilselger-klubben, forsøke å bli enige med sin motpart om stridens kjerne – en ordentlig månedslønn. Det klarte de ikke, og dermed stemte et flertall nei i uravstemningen over forhandlingsresultatet til HK og Norges bilbransjeforbund.

Onsdag og torsdag møttes de altså igjen, denne gangen hos Riksmekleren.

14.10.2016