NEI: HK-tillitsvalgte og Ap-politikerne Lyder Ovesen (t.v.) og Kenneth Mørk vant fram med sitt syn på søndagsåpne butikker i Kristiansand bystyre.

Martin Guttormsen Slørdal

HK-tillitsvalgte stoppet søndagsåpen sørlandsby

Kristiansand bystyre avviste et forslag om å utrede søndagsåpne butikker i byen. Det sørget blant annet Lyder Ovesen og Kenneth Mørk for.
07.06.2017

Følgende forslag lå på bordet til politikerne i sørlandsbyen: «Bystyret ber administrasjonen vurdere å fremme et forslag om å tillate søndagsåpne butikker i Kvadraturen i en tidsbegrenset periode gjennom sommeren. En eventuell sak fremmes slik at bystyret kan søke fylkesmannen om søndagsåpent fra og med sommeren 2018». Forslaget var signert Høyre-representant Vegard Launes i Kristiansand bystyre.

Ap-representantene Lyder Ovesen og Kenneth Mørk syntes dette var en dårlig idé og argumenterte sterkt imot. De fikk flertallet med seg på å forhindre at Kristiansand skal bli en søndagsåpen by.

Etter en lengre debatt viste avstemningen at forslaget falt med 19 mot 34 stemmer, opplyser Mørk.

De to politikerne fra Arbeiderpartiet er også aktive HK-tillitsvalgte: Ovesen er ungdomsleder i HK region Agder/Rogaland, Mørk er styremedlem i samme region, og leder av LO i Kristiansand.

LES OGSÅ: Mister tusenvis av kroner etter mammapermisjon

Smitteeffekt

Helligdagsloven åpner for at butikker på steder som defineres som typiske turiststeder kan holde åpent på søndager. Det er Fylkesmannen som avgjør slike søknader fra kommunene. Men først må politikerne i kommunene bli enige om å sende en slik søknad. Det gjorde de altså ikke i Kristiansand.

– Det er ingen som ønsker søndagsåpne butikker i Kristiansand, verken butikkeiere, de ansatte eller befolkningen. Høyre prøvde å trumfe det igjennom av ideologiske grunner, men møtte motstand, sier Kenneth Mørk til HK-Nytt.

Han mener at en praksis med å definere byer og steder som typiske turiststeder kan ha en smitteeffekt. Søker én kommune, vil flere gjøre det samme.

– Hadde Kristiansand sagt ja, ville flere av nabokommunene fulgt etter, tror han.

Annerledes dag

Politiker-kollega Lyder Ovesen ønsker å holde kjøpepresset og forbruket nede.

– Det er viktig å beholde søndagen som en annerledes dag, med fri til å gjøre andre ting, sier han.

– Her er det heller ingen som har spurt de ansatte hva de vil. Det er jo de som må jobbe hvis butikkene skal holde åpent. Ansatte i varehandelen jobber allerede på ubekvemme tider, påpeker Ovesen.

FIKK DU MED DEG DISSE SAKENE?

• Regjeringen utreder søndagsåpne butikker

• Søndagsaktivist på nettet