SOLIDARITET: HK-medlemmene i Elkjøps butikker stiller gjerne opp i en sympatistreik hvis Elkjøp ikke inngår tariffavtale for de lageransatte, sier Ole Magnus Eide, nestleder i HK-klubben på kjedens varehus på Lørenskog.

HK-medlemmer vil streike til støtte for lageransatte i Elkjøp

Fredag kan det bli streik på lageret til Elkjøp om bedriften ikke undertegner tariffavtale med Norsk Transportarbeiderforbund. HK-medlemmene på Elkjøp-butikkene er klare til sympatistreik.
21.06.2018

– Enten skriver Elkjøp under på avtalen, eller så blir det streik så fort meklingsmøtet er slutt.

Det sier Bjørn Jonassen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). På vegne av sine 43 medlemmer på Elkjøps lager på Lørenskog i Akershus, har NTF krevd at bedriften må inngå tariffavtalen for grossistlagre. Så langt har ikke Elkjøp undertegnet avtalen, derfor møtes partene til mekling fredag morgen. Striden står om hvilken tariffavtale som skal gjelde.

LES MER: Lageransatte i Elkjøp krever tariffavtale – kan få lønnshopp på 150.000 kroner

Solidaritet

NTF-medlemmene på Elkjøps lager, Elkjøp Distribusjon, har full støtte fra HK-medlemmene i butikkene. De vil gjerne gå ut i streik i sympati med de lageransatte.

– Det handler om solidaritet. Selve grunntanken i fagbevegelsen er å hjelpe hverandre når det står på. Vi støtter de fagorganiserte på lageret, sier Ole Magnus Eide, nestleder i HK-klubben på Elkjøps varehus på Lørenskog, som ligger like ved lageret.

Eide har snakket med de tillitsvalgte på fire andre Elkjøp-butikker, som alle er villige til å gå ut i sympatistreik.

– Vi er helt nødt til å hjelpe, sier Eide.

HK vil bidra

Bjørn Mietinen, 1. nestleder i Handel og Kontor, bekrefter at forbundet er positive til å ta ut sine medlemmer i Elkjøp i sympatistreik hvis NTF og Elkjøp ikke blir enige under meklinga i morgen.

– Vi støtter selvfølgelig våre fagforeningskamerater i deres kamp for å få tariffavtale. Blir det aktuelt, vil vi gjøre alt klart for å gå ut i sympatistreik. LO-familien står sammen, sier han til HK-Nytt.

Mietinen viser til at sympatistreik er regulert i hovedavtalene, og at det stilles en del formelle krav til gjennomføringen av en slik streik. Sympatistreiker må blant annet varsles 14 dager i forveien før de kan starte.

Alle er medlemmer

Dette er gode nyheter, mener Bjørn Jonassen i NTF.

– Vi er veldig glade for at HK støtter oss i kampen for tariffavtale, dette er LO slik det skal være, sier han til HK-Nytt.

Jonassen forteller at alle de ansatte på lageret er fagorganiserte.

– Vi står veldig sterkt, men sammen står vi enda sterkere, sier forbundssekretæren.

– Betyr mye

Støtten fra HK-medlemmene blir også godt tatt imot på lageret.

– Det er helt fantastisk. Dette viser at vi har støtte i hele kjeden, og at vi står sammen. Det betyr mye for oss som jobber på lageret, sier Camilla Hernes, tillitsvalgt i Elkjøp Distribusjon.

Hun er klar for streik fredag, om det blir resultatet av meklingen.

– Streikevaktlistene henger klare på veggen, opplyser hun.

LES OGSÅ: Dette må du vite om feriepenger

21.06.2018