VANT FRAM: Butikkmedarbeider Henrik Olsgaard og HKs regionsekretær Rigmor Heggdal kunne pakke ned de ubrukte streikevestene etter at Høyer Bergen undetegnet tariffavtalen.

Magne Turøy/Bergensavisen

Klesbutikken Høyer i Bergen bøyde av:

HK truet med streik – da undertegnet arbeidsgiveren tariffavtalen

De ansatte på klesbutikken Høyer i Bergen er glade for at tariffavtalen er på plass.
21.04.2017

De 17 HK-medlemmene ved klesbutikken Høyer i Bergen hadde funnet fram streikevestene sine torsdag ettermiddag, og var klare til å gå ut i streik fra fredag morgen. Handel og Kontor hadde kommet tilbake fra meklingsmøte med arbeidsgiveren, uten underskrift på tariffavtalen de hadde krevd. Så kom kontrabeskjeden: Styreleder Ørnulf Høyer ville likevel signere avtalen.

Dermed ble det ingen streik, og butikken holder åpent.

LES OGSÅ: Sjekk om du får lønn på fridagene i vår?

– En seier

HK-medlem Henrik Olsgaard er såre fornøyd. Han var med på meklingsmøtet med arbeidsgiveren.

– Det er en seier, vi har nådd målet vårt. Jeg er glad for at arbeidsgiveren signerte avtalen. Dette har vi kjempet for ganske lenge, sier han til HK-Nytt.

De ansatte meldte seg inn i HK for et halvt år siden. I desember krevde forbundet tariffavtale på bedriften, men det har tatt tid å få den på plass. Til slutt måtte altså partene møtes i mekling.

Vil bli hørt

Ifølge Olsgaard er det retten til innflytelse på arbeidsplassen som har opptatt de ansatte mest.

– Vi vil ha muligheter til å forhandle med arbeidsgiveren. Vår erfaring tilsier at vi ikke kommer noen vei uten en tariffavtale. Vårt ønske er å bli hørt, sier Olsgaard.

Lønna i butikken skal også ha ligget under tarifflønn. Dermed vil flere av de ansatte gå opp i lønn med tariffavtale.

– Vi har blitt fortalt at vi har blitt lønnet etter tariff. Men tariff er mer enn timelønn. Vi har for eksempel ikke hatt tillegg for arbeid på kvelder og i helger, sier Olsgaard.

Ville unngå AFP

Styreleder Ørnulf Høyer i Høyer Bergen sier at han ikke har tid til et intervju med HK-Nytt i dag.

Til Bergensavisen har Høyer imidlertid gitt uttrykk for at han ikke var ikke interessert i en tariffavtale. Han ville heller inngå en husavtale for å unngå kostnadene med avtalefestet pensjon (AFP).

– Vi mener at vi allerede hadde gitt våre ansatte et godt tilbud, sier Høyer til Bergensavisen.

– Vi setter stor pris på våre ansatte og vil mye heller belønne dem enn å betale inn til en AFP-ordning som svært få, hvis noen, har glede av, sier han.

Høyer medgir at grunnlønna har ligget under timelønna i tariffavtalen, men hevder at bedriftens bonusordning har gjort at mange har tjent langt over tariff. Nå vil noen av de ansatte få høyere lønn med tariffavtale, men Høyer hevder at noen vil gå ned i lønn når bonusavtaler og personalrabatter fjernes.

Det tar Henrik Olsgaard med ro.

– Tariffavtalen er en bedre avtale, sier han.

Flere kommer etter?

Det er 24 Høyer-butikker i Norge. Dette er den første butikken som har inngått tariffavtale med Handel og Kontor. Nå håper regionsekretær Rigmor Heggdal at denne avtalen vil føre til flere tariffavtaler i kjeden.

– Nå har våre medlemmer i Bergen brøytet vei, sier hun til HK-Nytt.

FIKK DU MED DEG DENNE? Gikk opp 100.000 kroner i lønn med tariffavtale

Følg oss på Facebook