MER BOLIG: HK-nestleder Christopher Beckham mener at en ny regjering må garantere bedre boligpolitikk.

Martin Guttormsen Slørdal

Valgkamp på LO-kongressen:

HK stiller krav til Arbeiderpartiet

Forbundet lover å gjøre sitt for et regjeringsskifte til høsten, men krever en ny boligpolitikk i retur.
10.05.2017

hk-nytt@lomedia.no

På LO-kongressens tredje dag var det duket for faglig-politisk debatt. HK-nestleder Christopher Beckham var tydelig i sin tale til salen og den besøkende Ap-lederen Jonas Gahr Støre:

– Jeg ønsker ingen statsminister fra Bergen. Jeg vil ha deg.

LES OGSÅ: Kampen om lokal-LO

Boligkrav

Beckham lovet at HK skal delta i valgkampen.

– Vi skal besøke arbeidsplasser, avholde medlemsmøter og stå på stands for at Norge skal få en ny kurs, sa Beckham.

Men nestlederen stilte også krav om en arbeidstakervennlig politikk i retur. Han nevnte særlig boligpolitikk som noe av det mest prekære.

– Det er mange HK-medlemmer som drømmer om å eie egen bolig. For mange forblir det kanskje bare en drøm. Mange av våre medlemmer i varehandelen kommer ikke inn på boligmarkedet. Dette må den nye regjeringen ordne, sa Christopher Beckham og ba Arbeiderpartiet være en garantist for en bedre boligpolitikk.

– Husbanken må styrkes, det må opprettes en nasjonal boligplan som pålegger kommunene å bygge nok boliger, sa han.

SV ved kongens bord

HK-nestlederen håper på et bredere politisk samarbeid for å sikre gjennomslag for blant annet boligpolitikken.

– Jeg mener at Arbeiderpartiet er best når de har et sterkt SV ved sin side. Vi trenger en ny regjering med tyngdepunktet til venstre til å styre landet, sa Beckham.

Han vet at han har SV på laget i saker som bedre fordeling av foreldrepermisjon, bort med kontantstøtte og nei til privatskoler.

– Dette er politikk vi vedtok på HKs landsmøte i høst, saker som er viktig for våre medlemmer, sier Beckham til HK-Nytt.

Kongressen ønsker ny kurs

LO-kongressen vedtok en uttalelse der de oppfordrer alle LOs 900.000 medlemmer til å bruke stemmeretten for å bidra til et nytt flertall på Stortinget for en ny politikk og en ny regjering.

I uttalelsen lover LO å bruke valgkampen til å synliggjøre forskjellene mellom de politiske partiene og hvilke konsekvenser de ulike alternativene vil få for arbeidstakerne. Det er ikke tvil om partipreferansen: «Landets fagorganiserte er best tjent med et nytt flertall og en ny regjering ledet av Arbeiderpartiet», heter det i uttalelsen som ble vedtatt onsdag.

Pengestøtte til valgkampen

Det følger penger med. LO-kongressen bevilget 10 millioner til Arbeiderpartiet, 2 millioner kroner til SV og 1 million kroner til Senterpartiet. LOs sekretariat hadde ikke innstilt på noen bevilgning til Rødt, men representanter fra både Fellesforbundet, EL og IT Forbundet og FO foreslo å bevilge 500.000 kroner til partiet. Kongressen var delt, og det måtte en votering til. 143 representanter ville bevilge penger til Rødt, mens 166 av dem stemte ned forslaget.

10.05.2017