DET STARTET HER: Da en Rema-kjøpmann meldte seg inn i NHO, begynte bråket. Resultatet er at alle ansatte i dagligvarebransjen skal få samme lønn, uavhengig av hvilken arbeidsgiverorganisasjon butikken er medlem i. Illustrasjonsbilde.

Sissel M. Rasmussen

HK satte en stopper for tariffhopping - før streiken

Dagligvarebutikker kan ikke spare lønnsutgifter ved å melde seg inn i NHO.
16.09.2014

To dager før butikkstreiken var et faktum, ble HK og NHO enige om at dagligvarebutikker som er medlem i NHO skal betale sine ansatte det samme som resten av varehandelen. Med denne avtalen på plass trengte ikke HK lenger å være redd for tariffhopping, altså at bedrifter skulle bytte arbeidsgiverforening for å få en billigere tariffavtale.

– Det var ekstremt viktig for oss å sørge for at dagligvarehandelen ikke kunne omfattes av butikkoverenskomsten, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

Denne overenskomsten har historisk vært forbeholdt utsalgene i produksjonsbedrifter. Det forsøkte NHO å rokke ved i april.

Inn i NHO

Historien er som følger: HK krevde tariffavtale for sine medlemmer i en Rema-butikk. Siden butikken ikke var medlem i en arbeidsgiverorganisasjon, krevde forbundet tariffavtale direkte med butikken. I slike tilfeller er det alltid Virke-avtalen som legges på bordet. Da Rema-kjøpmannen mottok kravet, meldte han seg imidlertid inn i NHO. NHO ga HK beskjed om at hvis det skulle inngås en tariffavtale, måtte det bli deres butikkoverenskomst, som altså hadde betraktelig lavere lønnssatser. Det sa HK blankt nei til, og krevde at Rema-butikken skulle inngå en blåkopi av Virke-avtalen. Det nektet NHO.

Takker Rema

HK svarte med å stille krav om å heve lønnssatsene i butikkoverenskomsten til Virke-nivå. Som kjent ble heller ikke det kravet innfridd, og HK tok sine medlemmer ut i streik.

– Denne situasjonen utløste hele konflikten, og ga oss et driv til å ta kampen for bedre lønn i butikkoverenskomsten. Vi kan takke Rema-butikken for at vi kom et skritt på veien til å harmonisere lønna i tariffavtalene i varehandelen, sier Trine Lise Sundnes.

HK fikk ikke innfridd kravet om en trinnvis opptrapping av lønnssatsene. I stedet er partene enige om en lønnsutviklingsgaranti som ifølge HK vil føre til en harmonisering av lønna i tariffavtalene i varehandelen over tid.

Ny avtale?

I forhandlingsmøtet i slutten av august ble HK og NHO også enige om at de fram til tariffoppgjøret i 2016 skal forsøke å forhandle fram en ny tariffavtale for dagligvarehandelen, eventuelt tilpasse butikkoverenskomsten til denne bransjen.

– Nå er vi enige om at satsene i Virke-avtalen skal gjelde i dagligvarehandelen. Det fortsetter vi med til vi er enige om noe annet. Dårligere satser blir det ikke så lenge jeg er forbundsleder, sier Sundnes.

16.09.2014