NY LEDER I OSLO? HK Oslo/Akershus vil at Ingunn Gjerstad skal bli den neste lederen i LO i Oslo.

HK lanserer Ingunn Gjerstad til vervet som leder av LO i Oslo

HK Oslo/Akershus ønsker Ingunn Gjerstad som ny leder av LOs lokalorganisasjon i Oslo.
09.01.2019

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Før jul ble det kjent at sittende leder Roy Pedersen ikke tar gjenvalg når LOs lokalavdeling i hovedstaden skal velge leder i mars. LO i Oslo er en paraplyorganisasjon for 115 fagforeninger i Oslo med til sammen 105.000 LO-medlemmer.

LES OGSÅ: HK leder an i vellykket serviceprosjekt

Kandidat nummer tre

Fra før er to lederkandidater lansert: Lasse Kristiansen fra Fagforbundet og Natalia Zubillaga fra NTL. Kristiansens kandidatur støttes av Fellesorganisasjonen, mens Zubillaga har fem av Fellesforbundets fagforeninger i ryggen i tillegg til NTL.

HKs kandidat Ingunn Gjerstad blir den tredje som valgkomiteen skal vurdere før årsmøtet.

Styret i HK-avdelingen hadde tenkt å vente med å fremme sin kandidat til valgkomiteen var i gang med sitt arbeid, men da andre forbund la sine navn på bordet, kom også HK på banen.

Styremedlem Øystein Berg sier til HK-Nytt at det var naturlig for avdelingen å se etter egne kandidater da dette vervet ble ledig.

Håper på støtte

– Har Gjerstad støtte fra andre foreninger eller avdelinger i Oslo?

– Nå har vi akkurat lansert henne. Det er i tillegg to andre navn. Nå må både valgkomiteen og andre foreninger vurdere helheten, og så får vi se hvordan det slår ut. Vi mener Ingunn Gjerstad er en solid lederkandidat for LO i Oslo. Det regner jeg med at andre også ser, sier Berg.

Allsidig bakgrunn

Ingunn Gjerstad er nestleder i HK-avdelingen som har fremmet henne som lederkandidat. Hun er også sekretær i LO i Oslo, en stilling hun har hatt siden 2007. Før hun kom til HK har Gjerstad hatt lokale og sentrale verv i både Fagforbundet og i tidligere Hotell- og restaurantarbeiderforbundet. Styret i HK Oslo/Akershus mener Ingunn Gjerstads allsidige erfaringer er viktige kvalifikasjoner å ha som leder i en så stor lokalorganisasjon som LO i Oslo.

– Vi vektlegger hennes egenskaper til å lede og ikke minst bygge allianser for å gjennomføre våre krav og vår politikk, sier Øystein Berg.

Avdelingsleder ikke med på behandlingen

Leder av HK Oslo/Akershus, John Thomas Suhr, er samboer med Gjerstads konkurrent, Natalia Zubillaga. Suhr var derfor ikke med da HK-avdelingens styre behandlet og voterte over denne saken, opplyser Øystein Berg.

– Når det er så nære relasjoner, mente vi alle at det var mest ryddig å håndtere det slik. Nå skal prosessen gå sin gang, og det blir spennende å se utfallet, sier han.

LES OGSÅ:

Roy Pedersen gir seg som leder i LO i Oslo