KJØLER SEG NED: Selger Heidi K. Hanssen kjøler seg ned så godt hun kan på jobben. Rekordvarmen førte til flere tiltak på arbeidsplassen.

Varmen gir ansatte utfordringer:

Hett på jobben? Slik takler du varmen

Heidi K. Hanssen ble kvalm og fikk vondt i hodet av varmen. Da ble det satt i gang strakstiltak.
01.06.2018

martin.slordal@lomedia.no

Når sola steiker og gradestokken viser over 30 varmegrader, blir det hett i mange butikklokaler. Det kan HK-medlem Heidi K. Hanssen, selger i parfymerikjeden Kicks på Glasmagasinet i Oslo, skrive under på. I år har det vært unormalt varme arbeidsdager her til lands, og det allerede i mai. På en av de varmeste dagene målte Heidi og kollegene 33 grader inne i duftavdelingen hos Kicks.

– Det er utfordrende å jobbe i denne varmen. Jeg føler meg helt utladet når jeg kommer hjem. Jeg har kjent både kvalme og trykk i hodet på grunn av dårlig luft i butikklokalene, sier hun til HK-Nytt.

LES OGSÅ: LO-medlemmene streiker i finanssektoren

Du kan ikke gå hjem fra jobb

Arbeidstilsynets svartjeneste har som en følge av varmen fått mange henvendelser den siste tiden. Det mange lurer på er hvor varmt det må være før man kan gå hjem fra jobb. Beskjeden Arbeidstilsynet gir er at ingen kan gå hjem fra jobb på grunn av varme.

– Nei, det er ikke bare å gå hjem, sier leder av Arbeidstilsynets svartjeneste, Birgit Espejord Jensen.

Hun råder varme ansatte å snakke med sjefen.

– De må ta opp situasjonen med arbeidsgiver, og i fellesskap finne løsninger på hvordan man kan innrette seg best mulig, sier Jensen.

Hun minner arbeidsgiverne om at effektiviteten synker i varmen.

– En arbeidsgiver kan ikke forvente seg 100 prosent effektivitet i en sånn situasjon. Når det er 30 grader vil nok effektiviteten synke med mellom 25 og 40 prosent, litt avhengig av personen, sier hun.

Strakstiltak i varmen

Ifølge butikksjef Turid Windingstad på Kicks er Glasmagasinet i Oslo kjent for å være et varmt bygg. I samarbeid med tillitsvalgte og verneombud i kjeden, har hun satt i gang ulike tiltak for å gjøre arbeidsdagen lettere for de ansatte.

– Vi fikk satt opp vifter i lokalene og har avtalt å ta hyppigere pauser for å avlaste hverandre. Det er også viktig at de ansatte får i seg nok å drikke, sier Windingstad, og viser til at det er plassert ut drikkedispensere i butikklokalene.

De ansatte også får servert saltstenger og vannmelon for å holde blodsukkeret oppe, og de blir oppfordret til å gå i sandaler og skjørt på jobb. Butikksjef Windingstad sier også at det er innafor med shorts.

– Men da må den gå nedenfor knærne, mener hun.

– Hadde det vært helt uutholdelig, så hadde jeg sendt ansatte hjem, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VARM FOR SJEFEN OGSÅ: Butikksjef Turid Windingstad har i samarbeid med tillitsvalgt og verneombud på arbeidsplassen satt i gang flere tiltak for å bedre arbeidsforldene til de ansatte.

Mer luft, mindre duft

Ledelse og tillitsvalgte i Kicks har også fått senterledelsen til å få på plass bedre kjøleanlegg i butikklokalene.

– Førstkommende mandag kan vi ta det nye anlegget i bruk. Da må vi vel kle på oss igjen, fleiper butikksjef Turid Windingstad.

Heidi K. Hanssen gleder seg også til mer luft på jobben.

– Det blir helt fantastisk. Det er takket være tillitsvalgte og verneombudet at vi får dette på plass. De viser stor omsorg for sine kolleger, sier Heidi K. Hanssen.

Arbeidsgivers ansvar

Arbeidstilsynet minner om at det er arbeidsgiver som har ansvar for at arbeidsmiljøet er forsvarlig. De må planlegge og tilrettelegge både i varme og kalde perioder. Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22 grader ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Unngå temperatur under 19 grader eller over 26 grader, er deres klare råd.

LES OGSÅ EN SAK FRA VINTERKULDA: Kaldt på kontoret

Dette kan du gjøre for å kjøle ned arbeidsplassen:

• Sett opp utvendig solskjerming

• Sørg for ventilasjon som fungerer (justering, vedlikehold og riktig drift)

• Flytt utstyr som avgir varme

• Montér ekstra kjøleanlegg

• Sørg for tilgang på drikke

• Sett opp vifter

• Ta ekstra pauser

• Vurdér grensen for forsvarlighet

Kilde: arbeidstilsynet.no

01.06.2018