STRENGT REGIME: Ansatte som jobber alene i småbutikkene på kjøpesentre får ikke gjort sine nødvendige ærender med mindre en vakt er ledig til å kunne se etter butikken.

Alene på jobb i butikk:

Får ikke gå på do i arbeidstida

HK-nestleder Bjørn Mietinen er rystet og ber Arbeidstilsynet om å gå de små senterbutikkene etter i sømmene.
03.03.2016

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Bjørn Mietinen besøkte en rekke kjøpesentre under HKs årlige nasjonale verveuke. Arbeidsforholdene til de som er alene på jobb i de små senterbutikkene har opprørt HK-nestlederen. Han traff flere ansatte som kunne fortelle om det han kaller svært kritikkverdige forhold.

Kan ikke forlate butikken

– Vi traff en dame som jobbet alene i en liten kjedebutikk. Hun var butikksjef, men hadde ingen styring over arbeidshverdagen sin. Hun hadde ikke tillatelse til å gå fra butikken. Om hun måtte på do, måtte hun forsøke å tilkalle en vakt. Var det ingen tilgjengelig, så var det bare å holde seg. Hun fikk ikke lov til å stenge, forteller Mietinen.

Han synes dette er ille.

– Jeg vet at de fleste sentrene har slike ordninger, men hva om vakten må gjøre den viktigste jobben sin, nemlig å passe på sikkerheten på hele senteret, sier han.

Bjørn Mietinen synes det er uholdbart å belage seg på at en vakt skal komme ved behov.

KRITISK: HK-nestleder Bjørn Mietinen er svært kritisk til arbeidsforholdene, og ber Arbeidstilsynet ta affære.

Har ikke kopi av kontrakten

Ingen av de ansatte som Mietinen og de andre HK-representantene snakket med, vil stå fram og fortelle åpent om dette. HK-nestlederen tror det har sammenheng med at de frykter for jobbene sine.

– Butikksjefen vi snakket med hadde ikke bare et problem med å kunne foreta nødvendige ærender. Hun hadde en arbeidskontrakt som var helt bak mål. Ifølge henne står det i kontrakten at hun ikke får lov til å sitte i løpet av arbeidsdagen. Hun kan bare stå og gå, forteller Mietinen.

Heller ikke da kvinnen fikk problemer med bekkenet i forbindelse med graviditet, fikk hun tillatelse til å sitte. Hun smuglet riktignok inn en stol til slutt, men tok ikke kampen med arbeidsgiveren. I frykt for represalier dersom hun sykmeldte seg, slet hun seg gjennom dagene og fikk vondt i kroppen. Mietinen ba om å få se arbeidskontrakten, men den ansatte butikksjefen hadde ingen kopi.

– Hun fortalte at kontrakten lå på butikkjedens hovedkontor, hun hadde fått beskjed om at slike kontrakter ikke kunne slenge rundt hvor som helst. Dette er Norge i 2016. Det er skammelig, sier Mietinen oppgitt.

Etterlyser Arbeidstilsynet

Ingen av de ansatte som HK-nestlederen snakket med under sine besøk på kjøpesentrene var HK-medlemmer. Mietinen oppfordrer butikkansatte til å melde seg inn i Handel og Kontor.

– Det er viktig å være organisert. HK bistår medlemmer når de får problemer, sier han.

Mietinen mener Arbeidstilsynet har en viktig jobb å gjøre på sentrene. Han mistenker at det er en forsømt oppgave.

– Jeg vet at de vi traff ikke er enkelttilfeller, men at slike arbeidsforhold er vanlige blant dem som jobber alene. Her burde Arbeidstilsynet virkelig sette inn støtet. Hvor ofte er de egentlig på tilsynsbesøk på sentrene? Og hvor ofte sjekker de arbeidsforholdene til dem som jobber alene, spør han.

En annen ting Mietinen reagerer på, er de ansattes pausefasiliteter.

– De har jo ikke egne ansatterom, ikke engang egne toaletter. De ansatte må bruke kundetoalettene. Dette er for ille. Her må Arbeidstilsynet på banen, sier han.

03.03.2016