KOM TIL ENIGHET: LOs nestleder Tor-Arne Solbakken på vei inn til siste forhandlingsmøte mellom LO Finans og Finans Norge.

Kristian Brustad

Enighet i finans

Tirsdag ettermiddag ble LO enig med Finans Norge om ny tariffavtale for de ansatte i bransjen.
29.04.2014

kristian.brustad@lomedia.no

Forhandlingene har stått i stampe siden før helgen. Det har handlet om en setning. Tirsdag ettermiddag kom løsningen, og ordlyden som ble avgjørende for at LO godtok oppgjøret.

– Vi må gjøre oss ferdige i dag, ellers blir det brudd, sier Tor-Arne Solbakken tirsdag morgen. Solbakken har ledet forhandlingene mellom LO Finans og Finans Norge, og det var omfangsbestemmelsen som var stridens kjerne. Til slutt kom partene til enighet.

– Dette har vi jobbet for å få på plass lenge, forklarer Knut Bekkevold, leder i LO Finans HK.

Stridens kjerne

Finansforbundet ble enige med Finans Norge før helgen. Striden mellom LO Finans og arbeidsgiverne har stått om omfagsbestemmelsen i tariffavtalen. Det vil si hvor mange av Finans Norges medlemsbedrifter den sentrale tariffavtalen gjelder for. I dag er den sentrale avtalen utformet slik at alle medlemsbedrifter LO Finans har avtale med er ramset opp, og kun gjelder i de virksomhetene. LO vil ha samme omfagsbetsemmelse som Finansforbundet. Det betyr at avtalen er generell og vil gjelde alle medlemsbedrifter. Dette vil gjøre det enklere for LO Finans å lage tariffavtaler med nye bedrifter.

– Denne ulikheten mellom LO Finans og Finansforbundet har vært helt unødvendig, mener Solbakken. Nå er ulikehetene altså ryddet av veien.

Lønnsøkning

Hva du får i lønnsøkning i det sentrale oppgjøret er også på plass.

– Økonomien er i tråd med rammen, forteller Sivertsen.

Finansforbundet ble fredag enige med Finans Norge om et generelt lønnstillegg 1,5 prosent, men ikke mindre enn 6.000 kroner. LO Finans får samme ramme. I tillegg kommer de lokale forhandlingene ute i bedriftene.

Profil

LO Finans er fornøyd med at en større del av oppgjøret denne gang er gitt i det sentrale tillegget. Selv om minimumssummen gir forholdsvis mer på de nederste lønnstrinnene til og med lønnstrinn 37, hvor det er flere kvinner enn menn, skulle LO gjerne hatt en enda sterkere likelønnsprofil. LO har derfor tatt en ensidig protokolltilførsel som beklager at det ikke var mulig å komme lenger i å forbedre forholdet ved dette oppgjøret.

Partene er også enige om å se på bruk av målingsverktøy og kontrolltiltak for å sikre at dette brukes i tråd med lovverket.

Nå skal resultatet ut til uravstemning.

29.04.2014