UNNGIKK MEKLING: Forhandlingsleder Bjørn Mietinen i Handel og Kontor dro en ny medieoverenskomst i land tirsdag ettermiddag.

Martin Slørdal

Enige om medieoverenskomsten

Handel og Kontor og Mediebedriftenes landsforening har signert en ny to-årig tariffavtale.
04.06.2014

Etter to dagers forhandlinger ble partene tirsdag ettermiddag enige i årets tariffoppgjør. HK-medlemmene i mediebransjen får et generelt tillegg på 0,75 kroner i timen fra 1. april. Garantilønnssatsene økes med 4,34 prosent.

Justeringstillegg

I tillegg avsettes det 5.000 kroner per årsverk for medlemmer som er omfattet av denne avtalen som skal fordeles lokalt. Dete justeringstillegget skal fordeles på lavlønte og ansatte som ikke har fått lønnsmessig uttelling for sin realkompetanse, og ut fra lokale kompetanse- og konkurransebehov. Andre utilsiktede lønnsforskjeller kan også utjevnes med denne potten.

Om partene lokalt ikke blir enige om fordelingen, skal det gis 5.000 kroner flatt til alle medlemmer.

– Vi er fornøyde med det økonomiske resultatet som her ligger tett opp til hva man har oppnådd i lignende områder, uttaler forhandlingsleder Bjørn Mietinen til HKs nettside.

Utredninger

Også i protokollen fra dette oppgjøret vises det til at tariffesting av tjenestepensjon skal utredes, slik partene i frontfagene ble enige om. Det gir HK og Mediebedriftes landsforening sin tilslutning til.

I forhandlingene mellom NHO og HK om Standardoverenskomsten, som gjelder for de kontoransatte i blant annet industrien, ble partene i forrige uke enige om å sette ned et utvalg som skal se på modernisering av lønnssystemet. Siden lønnssystemet i medieoverenskomsten er svært likt, vil HK og MBL vurdere om denne eventuelt skal endres på samme vis om to år.

04.06.2014