UNNGÅR PERMITTERINGER: HK-tillitsvalgte Elin Anita Jensen Fjelltun er glad for at sjefen har gjort alt han kan for å holde de ansatte i jobb.

Torgrim Rath Olsen

Butikken skal rives, men de ansatte får nye jobber

Eurospar i Tromsø skal jevnes med jorda og bygges opp igjen. De ansatte slipper unna permitteringer.
24.08.2018

I september skal et helt kvartal i Storgata i Tromsø rives. Det betyr at Eurospar, som holder til her, skal jevnes med jorda. Først ved årsskiftet 2019/2020 kan butikken åpne igjen. De 51 ansatte blir i utgangspunktet stående uten arbeid, men det jobber arbeidsgiveren hardt for å unngå.

LES OGSÅ: Halvparten av HK-medlemmene i handelen jobber deltid

Tilbyr jobb i andre filialer

Jim Theodorsen er administrerende direktør i Dagligvaregruppen, morselskapet til Eurospar i Storgata og sju andre butikker i kjeden i Tromsø og omegn. I juni fikk direktøren vite at kvartalet skal rives allerede i september, og ikke neste år som først forventet. Theodorsen fikk fart på seg.

– Vi innførte ansettelsesstopp i de andre butikkene våre, slik at alle ledige stillinger ble forbeholdt de ansatte fra Storgata. Så har vi lyst ut alle ledige jobber blant denne gruppa, sier han.

Dagligvaregruppen åpner også en ny butikk i mars, å jobbe der er også en mulighet for de ansatte i Storgata. Alternativet hadde vært å permittere dem. Hvorfor gjorde ikke Theodorsen det?

– Da jeg fikk vite hvor mye de får utbetalt når de er permittert ble vi enige om at vi må stille opp for våre kolleger og gjøre det vi kan for at alle får mulighet til jobb, sier han til HK-Nytt.

Permitterte får utbetalt dagpenger fra Nav, det utgjør om lag 62,4 prosent av lønna.

Vil ha alle tilbake

– Vi har fantastiske ansatte. Det er de som har gjort at vi er der vi er i dag. Det minste vi kan gjøre er å sørge for at de klarer seg gjennom denne perioden. Hvis du ikke viser i handling at du bryr deg om de ansatte, så blir det bare ord, sier han.

Prosessen er ennå ikke over, men Theodorsen håper og tror at det blir en løsning for alle de 51 ansatte i Eurospar i Storgata. Målet hans er at de ansatte kommer tilbake når butikken åpner igjen.

– For oss er det veldig viktig å få alle som én tilbake igjen, sier Theodorsen.

Godt samarbeid

I løpet av de siste ukene og månedene har Theodorsen hatt samtaler og møter med både den HK-tillitsvalgte i butikken og med HKs regionkontor i Tromsø.

– Det jeg synes er mest interessant med dette, er samarbeidet mellom butikken, konsernet, HK og den tillitsvalgte. Vi har jobbet mot et felles mål, og vi håper og tror at samtlige ansatte føler seg godt ivaretatt gjennom denne prosessen, sier han.

Elin Anita Jensen Fjelltun er tillitsvalgt for HK-medlemmene på Eurospar i Storgata. Hun er fornøyd med hvordan arbeidsgiveren har håndtert denne saken.

– De har prøvd å gjøre det beste de kan for oss, sier hun.

Men Fjelltun er ikke sikker på om alle får en ny jobb i konsernet i denne mellomperioden.

– Vi har klart å sysselsette en del av staben, men det er ikke alle de utlyste stillingene som passer for alle. Noen skal begynne å studere, så de er det ikke aktuelt for. Og kanskje må noen gå ned i stilling. For 99,9 prosent vil det løse seg på sikt, selv om vi ikke er i helt i mål nå, sier hun.

Også regionsekretær Roger Johansen i Handel og Kontor er fornøyd med initiativet arbeidsgiveren har tatt i denne saken.

– Jeg synes arbeidsgiveren gjør en god jobb. De er strengt tatt ikke forpliktet til å gjøre dette, siden butikken er en egen juridisk enhet, sier Roger Johansen.

Godt klubbarbeid

Han forteller at HK-medlemmene på butikken har vært godt ivaretatt av den tillitsvalgte på butikken, og at HK ikke har blitt bedt om å bistå noen av dem.

– Det virker som om denne prosessen går fint. Her har vi en arbeidsgiver som står på for sine ansatte, som har strukket seg langt, og som bruker tid og ressurser på å få til en løsning, sier Johansen til HK-Nytt.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

24.08.2018