KVINNENE BAK: Anne Svendsvoll og Ann Karin Simonsen, nestleder og leder i HK-klubben i Coop Sørvest, gav seg ikke etter avslag på databrillesøknader.

Lene Svenning

370.000 ansatte i varehandelen har nå rett til gratis databriller:

Butikkansatte kan takke disse to

To HK-tillitsvalgte gikk i bresjen for å skaffe butikkansatte gratis databriller.
07.03.2017

Det var Anne Svendsvoll og Ann Karin Simonsen, nestleder og leder i HK-klubben i Coop Sørvest, som ikke tok nei for et nei da ledelsen i samvirkelaget avslo databrille-søknader fra flere ansatte. Radarparet Svendsvoll og Simonsen tok saken videre til Arbeidstilsynet i 2015.

Jubel

Mandag ble det kjent at Direktoratet for Arbeidstilsynet har konkludert med at også kassemedarbeidere i varehandelen har rett til databriller.

Nå jubler begge over svaret fra tilsynet.

– Det er jo egentlig en selvfølge at også ansatte i varehandelen har rett til databriller når kasseapparatene har fått dataskjermer. Nå er jeg veldig glad på alle ansatte i varehandelens vegne, sier Simonsen til HK-Nytt.

– Det er helt fantastisk. Det er på høy tid at arbeid foran kasseapparat sidestilles med arbeid foran andre dataskjermer, sier Anne Svendsvoll.

Hun tok også opp denne saken fra talerstolen på HKs landsmøte i fjor høst.

– Denne saken viser at det nytter å være organisert. Takket være det kan man få tatt opp slike viktige spørsmål, sier Anne Svendsvoll.

Skryter av tillitsvalgte

HK-leder Trine Lise Sundnes er også svært glad for Arbeidstilsynets avgjørelse.

– Dette er en avgjørelse som følger en god logikk og tankegang. Det er jo ingen forskjell på en dataskjerm som står i en butikk og dataskjermer som står i andre typer arbeidsplasser. Dette er et skritt videre i likebehandlingen av butikkmedarbeidere og andre arbeidstakere, sier hun.

Sundnes peker på at det nytter å forfølge saker.

– Dette er en anerkjennelse til våre tillitsvalgte som har tatt opp saken, og et godt eksempel på at våkne tillitsvalgte kan endre folks hverdag, sier hun til HK-Nytt.

Les også tidligere saker:

• Hvem skal betale for Wenches briller?

• Eksperter vil gi butikkansatte gratis arbeidsbriller

• Oddveig har fått databriller av sjefen

Dette sier forskriften:

• Arbeidstakere som jevnlig og som i en betydelig del av sitt arbeid arbeider ved dataskjerm, skal få tilbud om undersøkelse av øyne og syn foretatt av en person med nødvendige kvalifikasjoner:

• Arbeidstakerne skal ha rett til undersøkelse hos øyespesialist dersom utfallet av undersøkelsen og prøvene nevnt i første ledd gjør det nødvendig.

• Dersom utfallet av prøven eller undersøkelsen gjør det nødvendig, og dersom vanlige synskorrigerende hjelpemidler ikke kan benyttes, skal arbeidstakerne få spesielle synskorrigerende hjelpemidler som egner seg for vedkommende arbeid.

• Utgifter til spesielle synskorrigerende hjelpemidler skal dekkes av arbeidsgiver.

Kilde: Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, paragraf 14.4., Arbeids- og sosialdepartementet

07.03.2017

Dette sier forskriften: