FÅR LØNNSØKNING ALLEREDE NÅ: HK-medlemmene i varehandelen kan glede seg over garantilønnsordningene i tariffavtalene. Det gir ekstra penger hvert eneste år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn

De ansatte i varehandelen kan se fram til en lønnsøkning på 630 kroner - allerede før lønnsoppgjøret starter.
01.04.2016

eva.ler.nilsen@lomedia.no

HK-medlemmene kan atter en gang glede seg over garantilønnsordningene i tariffavtalene i varehandelen. Etter et møte mellom HK og arbeidsgiverforeningen Virke fredag, er det enighet om å justere høyeste minstelønnssats i tariffavtalen med 630 kroner, opp til en månedslønn på 30.593 kroner.

HK skal forhandle med arbeidsgiverorganisasjonen Samfo om en tilsvarende justering.

Årlig øvelse

HK og arbeidsgiverne foretar dette regnestykket hvert år. De finner ut hva 92 prosent av et såkalt veid gjennomsnitt av lønna til et utvalg arbeidstakere i handelen er. Ligger minstelønnssatsene i tariffavtalene under dette nivået, økes satsene tilsvarende. I år utgjorde forskjellen 630 kroner i måneden, altså 3,88 kroner i timen. Det legges på trinn 6 i landsoverenskomsten, og gjelder fra 1. februar.

Litt forsinket

HK-leder Trine Lise Sundnes sier til HK-Nytt at hun er godt fornøyd med å få på plass garantilønnsjusteringene før lønnsoppgjøret starter. Samtidig beklager hun at det ikke har skjedd litt tidligere.

– På grunn av at Statistisk sentralbyrå har lagt om en del av sin statistikk, har det i år tatt noe lenger tid å få dette på plass. Trøsten er at våre medlemmer som får regulert lønna nå kan se fram til en liten etterbetaling. Dette er en litt forsinket, tariffestet påskegave, sier Sundnes.

Mer i vente

De ansatte i varehandelen har trolig mer i vente. Det ordinære lønnsoppgjøret har ennå ikke startet. HK har avtalt forhandlinger med Virke rett etter at frontfagsforhandlingene er i mål. Det skal etter planen skje i løpet av helgen.

01.04.2016