LOKALE LØNNSTRINN: I Plantasjen får de ansatte som har jobbet i minst ti år et ekstra lønnstrinn. Det utgjør fem kroner mer i timen. Illustrasjonsfoto.

Ylva Holm Torsteinson

Ansatte med lang fartstid får ekstra lønn

H&M og Plantasjen har flere lønnstrinn enn de som finnes i tariffavtalen.
12.05.2016

I tariffavtalene i varehandelen går lønnstrinnene fra 1 til 6. Men noen bedrifter har flere lønnstrinn. Det gjelder blant annet Plantasjen og H&M.

I de lokale forhandlingene for to år siden ble de tillitsvalgte og ledelsen i hagesenterkjeden Plantasjen enige om å innføre et ekstra lønnstrinn, trinn 7, på fem kroner mer i timen. HK-klubben ønsket dette ekstra lønnstrinnet for alle som hadde jobbet i bedriften i mer enn ti år. Det fikk de ikke gjennomslag for. For å få trinn 7 må du ha jobbet i kjeden i ti år – og ha fagbrev. Det har 32 av kjedens 650 ansatte. Ytterligere 140 ansatte har jobbet i bedriften i ti år, men er uten fagbrev. Disse lønnes etter lønnstrinn 6.

Stiller kravet på nytt

Konserntillitsvalgt Birgit Kildal Lorentzen er glad for at de fikk på plass trinn 7, men har ikke gitt opp målet om at det skal gjelde alle som har jobbet i bedriften i ti år og mer, uansett om de har fagbrev eller ei. Hun vil fremme kravet under de lokale forhandlingene i år også.

HR-sjef Jørgen Haukås mener det er riktig å belønne ansatte med fagbrev.

– Det er viktig med motiverte og kunnskapsrike ansatte, sier han til HK-Nytt.

Haukås vil ikke kommentere HK-klubbens ønske om at trinn 7 skal tilfalle også de som ikke har fagbrev og som har jobbet i Plantasjen i ti år.

– Slike saker tar vi internt, ikke i media, sier han.

Opprettet utdanningsfond

Under de lokale forhandlingene i 2014 foreslo ledelsen å opprette et fond som tilføres 100.000 kroner i året. Det skal brukes til utdanningsstipend til de ansatte. Det sa HK-klubben ja til. En komité bestående av representanter for både klubben og ledelsen fordeler pengene på søkerne.

– Plantasjen har som mål å ha relevant fagkunnskap og kompetanse ved våre butikker. Ved å fordele midler til utdanning ønsker vi å bidra til at våre medarbeidere søker å tilegne seg relevant fagkompetanse, og gjennom dette sørger for egenutvikling og motivasjon. Med et slikt stipend senker vi de ansattes terskel for å skaffe seg mer kompetanse, sier HR-sjef Haukås.

Belønner de med lang fartstid

Også i kleskjeden H&M vanker det mer lønn på de som har jobbet lenge i bedriften. Her har ledelsen utarbeidet lønnstrinn 7, 8 og 9.

H&M ønsker ikke å oppgi hvor mange kroner som ligger i disse lønnstrinnene, eller hvor lenge man må ha jobbet for å få dem. HK-Nytt får opplyst at bedriftens interne policy er ikke å uttale seg til pressen i slike saker.

Mange av de ansatte i H&M har fagbrev. De skal ha et fagbrevtillegg på 9,50 kroner i timen. Det er nedfelt i tariffavtalen. Men de ansatte som får lønnstrinn 7, 8 og 9 får ikke fagbrevtillegg fordi disse tilleggene overstiger fagbrevtillegget.

Grete Bergseth Sylthe, HKs hovedtillitsvalgte i kjeden, er ikke så glad for denne ordningen. Hun mener at bedriften burde utbetale både de ekstra lønnstrinnene for ansiennitet og fagbrevtillegget til de som kvalifiserer til det.

Lite å tjene på fagbrev

Sylthe har selv fagbrev som butikkmedarbeider, og får lønnstrinn 9, men ikke fagbrevtillegget. Hun har jobbet 26 år i H&M.

– Det er positivt at vi har lønn som tilgodeser de som har vært lenge i bedriften. Likevel synes jeg det er veldig urettferdig at fagbrevtillegget ikke kommer i tillegg til lønnstrinn 7, 8 og 9. Det betyr at det ikke er særlig mye mer lønn å hente ved å ta fagbrev for de som har jobbet mer enn ti år i H&M. Flere har droppet å ta fagbrev fordi det er så lite å tjene på det, hevder hun.

Men sånn måtte det bli, mener HR-sjef Lise Engebråten.

– Det var et valg vi måtte ta. Vi har mer fokus på ansiennitet enn fagbrev, sier hun.

Engebråten mener imidlertid at de fleste tar fagbrev når de er unge, og at det er økonomisk motiverende for dem, siden de ikke kvalifiserer til lønnstrinn 7, 8, og 9.

12.05.2016