HØYE MÅL: HK-nestleder Christopher Beckham mener at systematisk vervearbeid kan gi ny medlemsrekord til landsmøtet i 2020.

80.000 HK-medlemmer før 2020?

HK-nestleder Christopher Beckham mener det er mulig.
24.02.2017

martin.slordal@lomedia.no

I forrige landsmøteperiode satte Handel og Kontor og Beckham som mål at forbundet skulle få 70.000 medlemmer før landsmøtet i 2016. Det klarte de. Nå mener Beckham det er fullt mulig at Handel og Kontor blir 80.000 medlemmer før neste landsmøte i 2020.

– Jeg mener at vi burde klare det, sier nestlederen.

Lager nye verveplaner

Christopher Beckham har nylig vært på en ukes vervetokt i to av HKs sju regioner. Hvert år i uke 6 legger både tillitsvalgte og ansatte i forbundet alt annet til side, og besøker arbeidsplasser for å verve nye medlemmer. Nå skal forbundsstyret i HK klekke ut nye verveplaner for HK, forteller Christopher Beckham. Planene skal presenteres for forbundets representantskap i mai.

– I min landsmøtetale i fjor høst sa jeg at vi kanskje er 80.000 ved neste landsmøte. Hvis vi jobber systematisk med vervingen i tiden framover, er det gode muligheter for at det kan skje, mener nestlederen.

Les også: Verving hele uka

Styrker tariffavtalene

I løpet av den nasjonale verveuka besøkte HK butikker og bransjer der forbundet allerede har medlemmer, eller hvor det finnes potensielle medlemmer. Tilbakemeldingene Christopher Beckham har fått fra de ulike regionene er at HKs vervemaskineri har blitt tatt godt i mot.

– Vi ser at verving skaper blest om HK. Uke 6 har også i år bidratt til at vi har fått flere medlemmer bak tariffavtalene, sier Beckham.

Akkurat hvor mange nye medlemmer forbundet har blitt i løpet av verveuka har han ikke eksakte tall på ennå. Men Beckham sier at nye HK-medlemmer kommer til å ry inn i ukene etter verveuka.

– Uke 6 gir alltid etterdønninger. Vi får vervet mange nye HK-medlemmer, samtidig får vi gitt medlemspleie. Det er også viktig, sier han.

Butikksjefer

Beckham har også møtt mange uorganiserte butikksjefer i ulike kjeder som har lurt på hva HK kan tilby denne gruppen ansatte. Da har Beckham vist dem hvilke vilkår tariffavtalen gir.

– Vi kan vise butikksjefene svart på hvitt at de jobber under dårligere lønnsvilkår enn det Lands­overenskomsten mellom HK og Virke gir, forteller Christopher Beckham som ønsker butikksjefene hjertelig velkomne som medlemmer.

24.02.2017