LEGGES NED: Trond Arild Klever er HK-tillitsvalgt i Chess. Han sier det er mutt stemning blant kollegene nå som 60 ansatte risikerer å stå uten jobb når Telia legger ned Chess i Bergen.

Lene Svenning

60 ansatte i teleselskapet Chess mister jobben

Telia legger ned virksomheten sin i Bergen.
31.05.2017

martin.slordal@lomedia.no

Tirsdag formiddag fikk de om lag 60 ansatte i kundeservicesenteret til Chess i Bergen beskjed om at arbeidsplassen deres forsvinner fra 1. september. Teleselskapet Telia, som eier Chess, har bestemt seg for å flytte virksomheten fra Bergen til Oslo og Trondheim fordi de ønsker «forenkle organiseringen og skape tettere kobling mellom kunde-, salgs- og servicekanaler», som det heter i pressemeldingen fra teleselskapet.

Trond Arild Klever er tillitsvalgt for de 21 HK-medlemmene i bedriften. Har sier at beskjeden kom som et sjokk for kollegene.

– Dette var en tøff beskjed å få. Jeg har vært i drøftelser med ledelsen og prøvd å sikre kollegene mine best mulig, sier Klever til HK-Nytt.

LES OGSÅ: Stortinget vil utvide arbeidsdagen til klokka 23

Sluttpakker og karriereveiledning

HK-klubben i Chess Bergen har klart å forhandle fram sluttpakker til alle faste ansatte, opplyser Klever. Hvordan sluttpakken ser ut beror på hvor lenge den enkelte har vært ansatt.

– Dette er gode sluttpakker og vil forhåpentligvis sikre økonomien til de ansatte. Det vil heller ikke bli noen avkortninger på etterlønn dersom vi raskt kommer i ny jobb igjen, sier han til HK-Nytt.

– For de midlertidige ansatte har vi fått på plass en lojalitetsbonus, slik at de ikke står på bar bakke etter 1. september, føyer han til.

Klever sier at alle ansatte også får tilbud om karriereveiledning i tre måneder.

Tviler på at noen blir med på flyttelasset

De ansatte i Chess i Bergen har fått tilbud om nye jobber på kundesentrene i Trondheim eller Oslo. Trond Arild Klever sier det er lite sannsynlig at noen av kollegene blir med på flyttelasset, selv om bedriften tar flyttekostnadene.

– De færreste har mulighet til å bryte opp fra Bergen. Nå er stemningen her mutt, og folk er lei seg, sier han.

Kompetanse på fagforeningsarbeid forsvinner

Tariffavtalen i Chess i Bergen er knyttet til Telias avdeling i Bergen. I Oslo har de nylig fått på plass en avtale i Telia, men i Trondheim er det ingen avtale.

– Vi har mye kompetanse på fagforeningsarbeid og denne kunnskapen forsvinner når vi legger ned. I Trondheim må de eventuelt begynne på skratsj igjen, sier han.

Har bygget opp et av Norges beste kundesenter

Trond Arild Klever forteller at han og kollegene har bygget opp et av Norges beste kundesentre hos Chess i Bergen, og viser til flere slike kåringer de siste årene.

– Vi har et veldig godt arbeids- og fagmiljø her i Bergen, og vi har levert gode resultater så det holder. Det er ledelsen klar over. Nå føler vi at de stjeler babyen vår, sier den HK-tillitsvalgte.

Klever håper nå at arbeidsgivere i Bergensområdet kjenner sin besøkelsestid når mange dyktige kundeservicemedarbeidere står uten jobb fra 1. september.

FIKK DU MED DEG DENNE?: Dette må du vite om feriepenger

31.05.2017