Nå tør hun drømme om heltidsjobb

Stortinget vedtok tidligere denne måneden at deltidsansatte har krav på å bli ansatt i den stillingen de har arbeidet i det siste året. Det er en god nyhet for Ann Helen Leonardsen.
14.06.2013
16.12.2013 23:06

I ni år har Ann Helen Leonardsen jobbet deltid på Ikea på Furuset i Oslo. De siste sju årene har det ikke vært av fri vilje. Leonardsen jobber i 60 prosent stilling, og tar på seg de ekstravaktene hun kan få for å få endene til å møtes. Helst vil hun ha full stilling. Det har salgsmedarbeideren til felles med mange andre kolleger. Rundt halvparten av de 130 HK-medlemmene på Ikea Furuset jobber ufrivillig deltid, hevder klubbleder Fawsi Adem.

Han mener ufrivillig deltid først og fremst rammer kvinner, enslige forsørgere, og ansatte med en annen etnisk bakgrunn enn norsk.

– Ufrivillig deltid setter de ansatte i en vanskelig situasjon. Hele stillinger vil gi de ansatte frihet og større innflytelse over sitt eget liv, sier Fawsi Adem.

Stiller sterkere

Nå blir det andre boller. 4. juni vedtok Stortinget at ansatte har krav på arbeidskontrakter i samsvar med det de faktisk har jobbet de siste tolv månedene. Det vil HK-klubben på Ikea på Furuset benytte seg av.

– Nå får vi et ekstra verktøy i arbeidet med å få bukt med ufrivillig deltid. Det er klubbens hovedprioritet, forteller Adem.

Ifølge tariffavtalen har deltidsansatte fortrinnsrett til mer arbeid når det blir ledig. Men det er ikke alltid lett å få til, forteller Adem. Klubben har stilt kravet på vegne av mange, men kommer slett ikke alltid til enighet med ledelsen.

– Denne loven går lenger enn tariffavtalen, og gjør at vi stiller sterkere. Etter tolv måneder kan vi stille krav om arbeidskontrakter som er i samsvar med det folk faktisk jobber, sier klubblederen.

Dårlig råd

I flere hadde Ann Helen Leonardsen en arbeidskontrakt på mindre enn 50 prosent stilling. Da hun i et år hadde jobbet 80 prosent, gjorde hun krav på større stilling. Etter en forhandlingsrunde med ledelsen, endte hun opp med 60 prosent stiling. Siden det skjedde har det ikke vært lett å få ekstravakter, forteller hun.

– Med to barn å forsørge går det bare nesten rundt med 60 prosent stilling. Jeg skulle gjerne kjøpt meg en leilighet, besøkt familien i Nord-Norge, eller unnet oss små gleder som å gå på restaurant eller ta barna med på Tusenfryd, sier hun.

Gjelder mange

Bjørn Mietinen, nestleder i Handel og Kontor, gleder seg over stortingsvedtaket.

– Det er veldig bra. Dette har vi jobbet lenge med. I tariffoppgjøret i 2010 krevde vi et mertidstillegg, slik at det skulle koste å bruke folk mer enn det de har kontraktsfestet. Det kom vi ingen vei med, men dette er en løsning på problemet, sier han til HK-Nytt.

Mietinen mener denne loven vil hjelpe mange HK-medlemmer, ikke bare i varehandelen, men også i mange andre bransjer.

Loven vil trolig tre i kraft i løpet av høsten.

14.06.2013
16.12.2013 23:06