Meldte seg ut i protest

17 HK-medlemmer på Rygge flyplass har sagt takk for seg etter den massive kritikken av Ryanair.
03.11.2010
16.12.2013 14:31

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Tone Fredriksen Lycke er en av dem som nå har meldt seg ut av Handel og Kontor. Hun var HK-klubbleder i bakkeselskapet Northport hvor HK organiserer de ansatte.

– Det var ingen annen utvei. Jeg synes Fagforeningen for luftfart og reiseliv i denne saken har jobbet mer for de uorganiserte i Ryanair enn for oss medlemmer, sier hun til HK-Nytt.

Redd for jobben

Lycke er redd for at den massive kritikken av flyselskapet Ryanair vil føre til at de trekker sine basefly ut fra Rygge. Det vil ifølge henne føre til færre avganger og ankomster, og dermed mindre å gjøre for de ansatte i bakkeselskapet. Lycke sier at hun frykter for arbeidsplasser dersom der skulle skje, og hun hevder å ha mange av de 400 Rygge-ansatte bak seg i denne saken.

– Vi har fått mye støtte etter at vi gikk til dette drastiske skrittet. Vi har sett hva som har skjedd i andre land, sier hun.

Ville ikke ha boikott

Lycke mener FLR har håndtert situasjonen dårlig. Hun har tidligere bedt foreningen om ikke å oppfordre til boikott, og ble derfor veldig skuffet da hun leste overskriften «Ikke fly Ryanair» på nettsiden til FLR. Det var dråpen.

– Jeg hadde flere ganger meldt fra til FLR om at medlemmene var bekymret for utfallet av kritikken mot Ryanair. Jeg trodde derfor at FLR ville jobbe for våre interesser og ikke for Ryanair sine. Det er dramatisk det vi har gjort, men vi klarer oss bedre alene enn sammen med noen som skuffer på denne måten, sier hun.

Ikke en FLR-oppgave

Tone Fredriksen Lycke sier at hun bryr seg om hvordan de Ryanairansatte har det, men at hun tviler på at det er så galt som mediene beskriver.

– De vi har snakket med, beskriver det ikke som så ille. Men hvis det er snakk om lovbrudd, så må det tas tak i. Men det er en oppgave for Arbeidstilsynet, ikke for FLR, sier det tidligere HK-medlemmet.

En rar holdning

Leder i Fagforeningen for luftfart og reiseliv, Trond Smøraas, stiller seg veldig undrende til de 17 utmeldingene. – Jeg synes det er rart at de melder seg ut av en fagforening fordi vi jobber for ansattes rettigheter og arbeidsforhold, sier Smøraas til HK-Nytt.

Han understreker at det ikke er FLRs mål å skulle drive Ryanair vekk fra Rygge flyplass, men å sikre at de ansatte der har et minimum av rettigheter så lenge de jobber og bor i Norge.

– UDI har gitt flere Ryanair-ansatte oppholds- og arbeidstillatelse, og da må vi sjekke om det er slik at de skal holdes utenfor arbeidsmiljøloven, folketrygdloven og ferieloven eller ikke. Jeg synes FLR har en naturlig oppgave i å påse at slike ting ikke sklir ut. Hvordan skal det bli da, spør han.

Klar holdning

Trond Smøraas forteller at de er blitt kontaktet av ansatte i Ryanair som er livredde for å prate om situasjonen, men som likevel vil treffe fagforeningen på en nøytral plass.

– De har ikke lov til å snakke med representanter for fagbevegelsen, så derfor må det gjøres hemmelig. Vi har ikke hatt noe ønske om å kjøre dette ut offentlig, men Moss Avis har også vært på saken. Og det er klart at når mediene kontakter oss, må vi gi en kommentar. Det er naturlig at vi som fagforening har en holdning til de arbeidsforholdene som er avdekket i Ryanair, sier han.

03.11.2010
16.12.2013 14:31