Løsning i luftfarten

Nesten fjorten timer på overtid skrev HK og NHO Luftfart under på meklingsforslaget. HK er fornøyd, men skulle gjerne hatt mer.
21.10.2010
16.12.2013 14:24

- Vi har fått på plass to viktige prinsipper; en justeringsklausul for lønn og fagbrevtillegg. Vi skulle gjerne hatt mer på økonomi, men det ville ikke arbeidsgiverne være med på, sier HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik til HK-Nytt.

Øker minstelønnssatsene

De ansatte får et generelt tillegg på 1 krone i timen fra 1. april, og et lav- og likelønnstillegg på 50 øre timen fra 1. juli. Minstelønnssatsene øker imidlertid med hele 7 prosent fra 1. april i år og med ytterligere 5 prosent fra 1. april 2011.

- Vi har fått til et bra løft på minstelønnssatsene, men de som ligger litt over vil bare få det generelle tillegget, og det er ikke til å bli feit av. Disse er langt fra høytlønte. Dette er folk som har vært i bransjen en stund, og som fortsatt vil bli hengende etter, sier Følsvik.

Garantilønnsordning

Å få på plass en garantilønnsordning som sikrer de ansatte en jevn lønnsutvikling var HKs viktigste krav i dette oppgjøret. Det har de fått til, gjennom det som kalles en justeringsklausul. Den lyder som følger: "Luftfartsoverenskomstens minstelønnssatser reguleres årlig med virkning fra 1. april. I samordnede oppgjør og mellomoppgjør gjennomføres det etter at oppgjøret er vedtatt, en justeringsforhandling av minstelønnssatser i overenskomsten. Lønnsveksten i tariffområdet vektlegges ved justeringen for å sikre at minstelønnssatsen ikke blir hengende etter over tid."

- Vi er godt fornøyd med å ha fått på plass viktige prinsipper, det vil bety mye for mange. Vi skal bruke garantilønnsordningen til å snu lønnsutviklingen i området, slik at vi kommer oss ut av uføret, sier nestlederen.

Fagbrevtillegg

HKs krav om et fagbrevtillegg kom også med i den nye overenskomsten. Ansatte med relevant fagbrev får et lønnstillegg på 3,2 prosent av grunnlønna.

Nær streik

Nattens mekling var lang, og ble ikke avsluttet før nesten 14 timer etter at fristen egentlig var ute.

- Vi var nære på streik mange ganger, sier Følsvik.

Ikke sikker på ja-flertall

Meklingsforslaget skal nå ut til uravstemning blant medlemmene. Fristen for å svare er satt til 22. november. Følsvik er ikke sikker på om medlemmene vil si ja til forslaget.

- Nå får medlemsdemokratiet råde, avslutter hun.

21.10.2010
16.12.2013 14:24