Legger ned arbeidet

HK-medlemmer over hele landet forbereder seg til den politiske streiken mot vikarbyrådirektivet i morgen.
17.01.2012
16.12.2013 18:07

I forrige uke oppfordret forbundsstyret i Handel og Kontor medlemmene om å delta i den politiske streiken mot vikarbyrådirektivet. Fagbevegelsen frykter at direktivet, om det blir en del av norsk lovgivning, vil svekke arbeidsmiljølovens bestemmelser om at fast ansettelse er hovedregelen i norsk arbeidsliv. Direktivet pålegger landene å fjerne alle restriksjoner mot bruk av vikarbyrå.

Demonstrasjoner

I morgen går mange fagorganiserte ut i politisk strek for å markere motstand mot direktivet. I flere norske byer vil det bli arrangert demonstrasjoner. En oversikt over de ulike arrangementene finner du her.

Ikke med lua i hånda

De om lag 80 HK-medlemmene i elektrogrossisten Solar Norge på Jessheim holder seg på jobben, men legger ned arbeidet i morgen mellom klokka 14 og 16.

– Innføring av vikarbyrådirektivet vil være med på å undergrave dagens arbeidsliv, og gjøre det vanskelig å drive fagforeningsarbeid, sier Roger Jacobsen, klubbleder ved Solar Norge til HK-Nytt.

– Oppsigelsesvernet vil bli svekket med vikarbyrådirektivet. En krangel med sjefen vil kunne hindre at du får en ny arbeidskontrakt. Vi vil ikke tilbake til tida da vi sto med lua i hånda. Det er dét dette handler om, sier Jacobsen.

Fem minutters streik

Også de fagorganiserte i Trondos, Norges nest største samvirkelag som holder til i seks Trøndelagskommuner, legger ned arbeidet 18. januar. Streiken gjennomføres ved at LO-medlemmene legger ned arbeidet i fem minutter fra kl 14.00-14.05.

– De fleste medlemmene jobber i butikk og er i kontakt med kundene. Denne markeringen vil synliggjøre kampen mot EUs vikarbyrådirektiv, sier HKs klubbleder Mona Bjørn.

Klubben vil også delta på markeringen i Trondheim.

AUF-ansatte streiker

De seks HK-medlemmene på AUFs landskontor går ut i en to timer lang politisk streik mot vikarbyrådirektivet, og vil delta på markeringen på Youngstorget.

– HK har oppfordret alle sine medlemmer om å gå ut i politisk streik, og den oppfordringa tar vi. Dette er en veldig viktig sak og vi ønsker å markere vår tilslutning til HK og de andre LO-forbundas krav om reservasjon mot direktivet, sier klubbleder Helén Ingrid Andreassen.

– Vi deler fagbevegelsens bekymring for den generelle utviklinga mot stadig større innslag av innleie i norsk arbeidsliv. Vi tror ikke at et direktiv som har til formål å alminneliggjøre vikarbyråbruk er rett medisin, legger Andreassen til.

Ennå uvisst

Regjeringen har ennå ikke tatt stilling til om de vil legge ned veto mot direktivet. Og LO har ikke bestemt seg om de vil nøye seg med forslagene til tiltak regjeringen har kommet med. Tiltakene skal bøte på de negative konsekvensene av direktivet. Store deler av fagbevegelsen gjør nå sitt for å tvinge regjeringen til å avvise hele direktivet, blant annet gjennom morgendagens politiske streik.

17.01.2012
16.12.2013 18:07