Krever krona tilbake

FotoKnudsen og Fellesforbundets klubb ble i fjor enige om ikke å utbetale lønnstillegget som ble gitt under mellomoppgjøret. Det finner ikke HK-medlemmene i bedriften seg i.
20.08.2010
16.12.2013 13:53

I lønnsoppgjøret i 2009 ble hovedorganisasjonene enige om partene lokalt kunne avtale at lønnstillegget på én krone i timen kunne bortfalle eller utsettes. Årsaken var at mange bedrifter var i økonomiske vanskeligheter på grunn av finanskrisa. Ledelsen i FotoKnudsen og Fellesforbundets klubb i bedriften ble enige om at krona ikke skulle utbetales. FotoKnudsen unnlot imidlertid å be om den samme avtalen med HKs medlemmer i bedriften. Og de har protestert på at lønnstillegget ikke ble utbetalt.

Ikke under minstelønn

«Det er en forutsetning at eventuell enighet ikke skal medføre avlønning i strid med overenskomstens lønnsbestemmelser», heter det i protokollen fra lønnsoppgjøret. Det betyr at om bortfallet av krona medførte at de ansatte ble liggende under minstelønnssatsene i overenskomsten, var det ikke mulig å gjøre avtale om dette. Både Fellesforbundets medlemmer, som jobber i produksjonen i FotoKnudsen, og HK-medlemmene som jobber i fotobutikkene går på den samme overenskomsten, og går på minstelønnssatsene. Fellesforbundets klubbleder i FotoKnudsen, Britt Nygård, sier til HK-Nytt at hun ikke var klar over at de ikke hadde anledning til å inngå en slik avtale. Han som var klubbleder i 2009 har sluttet i bedriften, opplyser hun.

Til arbeidsretten

I mars i år hadde HKs regionsekretær Rigmor Heggdal et møte med bedriften i sakens anledning, uten at de ble enige. Hun sendte saken over til HKs hovedkontor. Forbundet har bedt om et møte med arbeidsgiverorganisasjonen HSH, men tross gjentatte purringer har det ikke vært gjennomført et møte mellom partene. Det forteller Erling Hagen, faglig sekretær i Handel og Kontor. Derfor har forbundet bedt LOs juridiske avdeling ta ut stevning mot bedriften. Ifølge Hagen beløp det manglende lønnstillegget seg på om lag 7.000 kroner per person i løpet av ett år. Og det øker med tiden.

Tror på løsning

Gjert Klausen, økonomidirektør i FotoKnudsen, innrømmer overfor HK-Nytt at de skulle bedt om å få en tilsvarende avtale med HK-klubben for å få også de til å avstå fra krona.

– Det var en blunder fra vår side, og det tar vi på vår kappe, sier han.

– Kjente du til at det ikke var anledning til å inngå en slik avtale om det førte til at de ansatte ble liggende under minstelønnssatsene?

– Jeg var forsåvidt klar over det. Men nå tror jeg vi avslutter denne samtalen. HSH og HK snakker om dette nå, sier han, og legger til at han tror saken vil få en løsning i løpet av kort tid.

20.08.2010
16.12.2013 13:53