Kredittkort – nei takk

HK-landsmøtet har vedtatt å jobbe for å få fjernet tilbudet om kredittkort fra LOfavør-ordningen. Det er Gisle Hesjedal glad for.
18.09.2012
16.12.2013 20:12

eva.ler.nilsen@lomedia.no

- Det er veldig bra at HK er enige i at vi ikke skal lokke folk til å ta opp kredittgjeld, sier Hesjedal fra region Vest til HK-Nytt.

- Et trygt kort

Forslaget fra region Øst om å fjerne kredittkorttilbudet fra fordelsprogrammet LOfavør ble gjenstand for en heftig debatt på HK-landsmøtets nest siste dag.

Administrasjonssjef i HK, Kristin Nielsen, argumenterte for å droppe forslaget.

- Jeg er enig i begrunnelsen for forslaget fra region Øst, vi skal ikke presse kredittkort på medlemmene. Men i våre dager har alle behov for et kredittkort, blant annet på reiser og til handel på nett. LOfavørs kredittkort er et trygt kort, og må være et godt alternativ til de kommersielle kortformidlerne, sa Nielsen i debatten.

Hun trakk fram at LOfavør har etablert en ordning, der de som står i fare for å komme i økonomiske problemer skal bli kontaktet for økonomisk rådgivning.

Ønsker annet fokus

Dette beroliget ikke motstanderne av kortet.

- Alle kredittkort er et forsøk på å tjene penger på andre folks elendighet, sa Gisle Hesjedal. Han hadde heller ikke sansen for rådgivningstilbudet.

- De er ikke kompisene dine, de er selgere, understreket han

Andre delegater synes fagbevegelsen heller skal fokusere på sine kjerneområder som tariffavtaler og trygghet på jobben.

- Jeg liker ikke fokuset på medlemsfordeler og nye forsikringer. Jeg vil ha mer av det gode, gamle arbeidet som å sette medlemmene i stand til å forhandle og slåss for sine rettigheter, sa John Thomas Suhr fra region Øst.

Ble vedtatt

Da det ble stemt over forslaget om å fjerne kortet, fikk det et overveldende flertall blant landsmøtedelegatene. Det gleder kortmotstander Gisle Hesjedal.

- Mange, særlig unge, forstår ikke konsekvensene ved å handle med kredittkort. Får du problemer og betalingsanmerkninger, henger det ved deg. En av konsekvensene kan fort bli at du ikke får lån til bolig i banken, sier han.

Kristin Nielsen beklager at landsmøtet ikke gikk inn for å beholde dette tilbudet i LOfavør.

- Det er et tilbud om trygghet, og det er synd vi ikke kan jobbe videre med dette, sier hun til HK-Nytt.

Til LO-kongressen

Vedtaket fra HK-landsmøtet vil bli tatt videre til neste års LO-kongress. Da er det varslet en gjennomgang av LOfavør, hvor fjerning av kredittkortet vil være et naturlig tema for HK-delegatene på kongressen.

18.09.2012
16.12.2013 20:12