Klare til streik i luftfarten

HK-medlemmene i luftfarten gjør seg klare til streik. 20. oktober møter forbundet NHO Luftfart hos Riksmeklingsmannen.
04.10.2010
16.12.2013 14:14

Streikevestene, klistremerkene og brosjyrene ligger klare på bordet i møtelokalet i LO-huset på Gardermoen. Klokka nærmer seg ti på formiddagen, og godt og vel 30 tillitsvalgte fra blant annet SAS-konsernet, Norwegian, Menzies og Røros flyservice siger inn i lokalet. Trond Smøraas, leder i HKs forening for luftfart og reiseliv, er klar til å fortelle om hvorfor Handel og Kontor og NHO luftfart ikke klarte å bli enige i årets lønnsoppgjør – og om hvordan man skal gjennomføre en streik.

Til mekling

Den 21. september møttes Handel og Kontor og NHO Luftfart for til tarifforhandlinger. Dagen etter forlot HK forhandlingsbordet. Hovedkravet, innføring av en garantilønnsordning som skal sørge for en bedre og jevnere lønnsutvikling, ble ikke innfridd av arbeidsgiverne. Nå gjenstår det å se om det er mulig å komme til en enighet ved hjelp av meklingsinstituttet. Partene skal møtes igjen den 20. oktober. Blir det ikke enighet før midnatt, går HKs medlemmer i luftfarten ut i streik fra den 21. oktober om morgenen.

– Vi er klare til å streike hvis det blir nødvendig. Folk ønsker høyere lønn, sier Kristine Rua Nielsen, klubbleder i Norwegian.

Garantilønn

Oppgjøret handler først og fremst om penger.

– I alle år har vi revet oss i håret fordi vi ikke har fått lavlønnstillegg. Ifølge statistikken til NHO har vi vært for høyt lønnet til det. Men vi har aldri kjent oss i igjen i tallene, sa Smøraas til de om lag 30 oppmøtte tillitsvalgte på LO-huset på Gardermoen i formiddag.

Smøraas opplyste om at NHOs statistikk viser at gjennomsnittslønna for de som er omfattet av luftfartsoverenskomsten i 2009 var på 30.802 kroner.

– Hvor mange av dere har en tilsvarende månedslønn eller høyere, spurte han forsamlingen av tillitsvalgte.

Én av dem rakte opp hånda.

– Vi skulle hatt de lavlønnstilleggene. Nå føler vi oss snytt, oppsummerer Smøraas.

Forberedt på streik

Han mener en garantilønnsordning knyttet opp til gjennomsnittslønn i overenskomsten ikke bare vil øke minstelønnssatsene, men slå inn i de aller fleste medlemmers lønninger.

Handel og Kontor krever også et fagbrevtillegg på fire prosent. Trond Smøraas forteller at alle bortsett fra tre bedrifter har et slikt tillegg i de lokale avtalene med HK-klubbene.

Klubbleder Oraphan Chaipurm i Menzies er klar for å streike.

– Vi vil ha det vi har krav på. Vi håper det blir en løsning i meklingen, men blir det ikke det, er vi forberedt på streik, sier hun.

Da HK-Nytt forlot de tillitsvalgte var de i gang med møter for å planlegge møter, streikevaktlister og vaffelsteking.

04.10.2010
16.12.2013 14:14