Ingen streik i svenske butikker

Partene kom i går kveld fram til enighet om en ny toårig kollektivavtale for drøyt 100.000 svenske Handelsmedlemmer. Dermed blir det ingen streik i svenske butikker.
08.04.2010
16.12.2013 12:59

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Fra 1. april justeres lønna til butikkansatte med 470 kroner i måneden, for lageransatte høynes den med 405 kroner. Partene er også enige om lønnsjusteringer fra samme dato i 2011. Da vil lønna gå opp med ytterligere 501 kroner i måneden for butikkansatte og 425 kroner i måneden for de ansatte på lager. Beløpet tilsvarer heltidsstillinger.

– Den nye avtalen garanterer høyere reallønn for våre medlemmer og er en tydelig seier for dem som tjener minst, sier en fornøyd forbundsleder i Handels, Lars-Anders Häggström, i en kommentar.

Lønn og bedre vilkår

Häggström viser til at de i tillegg til lønnsøkningen har klart å få på plass bedre allmenne vilkår og et bedre vern for ansatte med gjeninntredelsesrett i forbindelse med oppbemanning. Partene mener at innleie fra bemanningsforetak skal komme i tillegg til bedriftens ordinære virksomhet.

– Vi er også enig om at vi snarest skal inngå avtale om å etablere en ettårig yrkespraksisplass. Det vil gjøre det langt lettere for ungdom å komme seg inn på arbeidsmarkedet, sier Lars-Anders Häggström.

Mange måneder ved bordet

Veien fram til en ny avtale har vært lang. Allerede 28. januar overleverte fagforbundet Handels sine krav til arbeidsgiverorganisasjonen Svensk Handel. 17. februar startet de forhandlingene som strandet en drøy måned senere. 22. mars varslet Handels streik for over 5.000 medlemmer fra 1. april. Dagen etter startet mekling mellom partene. For å unngå streik midt i påskehandelen, gikk Handels med på meklernes forslag om å utsette streikevarselet en uke. Lars-Anders Häggström mente det var viktigere å få forhandlingene på skinner igjen enn å presse igjennom streik på skjærtorsdag.

Men forhandlingene gikk ikke etter planen. 1. april brøt Handels meklingen og varslet på nytt streik for et langt større antall medlemmer fra 16. april.

Det slapp de imidlertid å gjennomføre. I går godkjente partene meklernes forslag til ny avtale.

08.04.2010
16.12.2013 12:59